Fordon

Laddbar färja får långtidskontrakt

Utsläppsfritt i Sognefjord.

Norska rederiet Norled valde att sätta in en batteridriven färja och vann därmed kontraktet på rutten. Den korta laddtiden blev en utmaning.

Publicerad

Norska transportministeriet anordnade en tävling där förstapriset var att få trafikera sträckan Lavik till Oppdal i Sognefjorden.

Rederiet Norled valde en lösning med ett lätt fartygsskrov, en katamaran byggd i aluminium, som drivs med elmotorer och ackumulatorer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här