Fordon

Kör dubbfritt och dubbat – med samma däck

Dubbhjulet monteras framför ett däck.Thorvald Granström
Ej centrerat dubbhjul: Bilden visar hur mekanismen fungerar när dubbhjulet är i icke-centrerat läge och endast vilar mot vägbanan med sin egen tyngd. Dubbhjulet lever sitt eget liv och drivs framåt av kuggarna. Dubbhjulet intar detta läge vid normal körning samt när fordonet bromsas så mjukt att hjulen inte låser sig. Foto: Bild: Thorvald Granström
Centrerat dubbhjul: Bilden visar när dubbhjulet är i centrerat läge och vilar mot vägbanan med full kraft. Gummi-nabbarna som är placerade mellan varje dubb viker sig då och dubbarna går i ingrepp. Dubbhjulet intar detta läge vid körning när fordonet bromsas så hårt att det aktuella hjulet låser sig under cirka en tiondels varv. När dubbarna sedan går i ingrepp börjar hjulet åter rulla på grund av det förbättrade väggreppet om det inte bromsas väldigt hårt. När den hårda inbromsningen upphör återgår dubbhjulet då efter några varv till sitt normala (ej centrerat) läge då dubbarna inte är i ingrepp. Foto: Bild: Thorvald Granström

En ny innovation fäller automatiskt dubbarna i backen vid halka. VTI:s tester visar att isgreppet ökar avsevärt med den svenska ”dubbskivan” som monteras utanför vanliga däck

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här