Fordon Klassisk Porsche blir snålare med turbo Nya Porsche Carrera skiljer sig exteriört bara lite från föregångaren. Men under skalet sitter en snålare men vassare motor. Foto: Porsche De stora förändringarna sitter under skalet. Foto: Porsche Storsäljaren bland Porsches långlivade modell 911, med tilläggsbeteckningen Carrera, får nu turbomatning för att sänka bränsleförbrukningen. Håkan Abrahamson Publicerad onsdag 09. september 2015 - 13:11 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Med turbomatning, dubbla turboaggregat, och lite mindre motor kan bränsleförbrukningen sänkas med nära 12 procent jämfört med tidigare. Och då höjs ändå effekten med 20 hästkrafter till 370 hästkrafter för 911 Carrera och 420 för 911 Carrera S. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon porsche
FORDON Teslas självkörande bil är ännu en gång alldeles runt hörnet En robottaxi för två och en robotbuss för 20. Det är Teslas senaste drag i jakten på att sätta verkligt självkörande fordon på vägarna.
ENERGI Northvoltkälla: 150 miljoner euro säkrade Krisande Northvolt för samtal med långivare och investerare om att ta in 200 miljoner euro, nära 2,3 miljarder svenska kronor, rapporterar flera medier med hänvisning till nyhetsbyrån Reuters.
ENERGI Världens största biokolfabrik öppnar i Danmark – men skadar den miljön? Danska Skyclean har invigt sin länge väntade fullskaliga pyrolysanläggning. Företaget lovar stora koldioxidreduktioner, men en miljöorganisation är kritisk till tekniken.