Fordon

Klassisk Porsche blir snålare med turbo

Nya Porsche Carrera skiljer sig exteriört bara lite från föregångaren. Men under skalet sitter en snålare men vassare motor. Foto: Porsche
Nya Porsche Carrera skiljer sig exteriört bara lite från föregångaren. Men under skalet sitter en snålare men vassare motor. Foto: Porsche
De stora förändringarna sitter under skalet. Foto: Porsche
De stora förändringarna sitter under skalet. Foto: Porsche

Storsäljaren bland Porsches långlivade modell 911, med tilläggsbeteckningen Carrera, får nu turbomatning för att sänka bränsleförbrukningen.

Publicerad

Med turbomatning, dubbla turboaggregat, och lite mindre motor kan bränsleförbrukningen sänkas med nära 12 procent jämfört med tidigare. Och då höjs ändå effekten med 20 hästkrafter till 370 hästkrafter för 911 Carrera och 420 för 911 Carrera S.

Motorn är i båda fallen en sexcylindrig boxermotor på 3 liter som på klassiskt vis sitter där bak. Vridmomentet har ökat med 60 Nm till 450 respektive 500 Nm. Max vridmoment finns tack vare turbomatningen mellan 1700 och 5000 rpm. Motorn kan varvas upp till 7500 rpm.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här