Fordon
Klassisk Porsche blir snålare med turbo
Storsäljaren bland Porsches långlivade modell 911, med tilläggsbeteckningen Carrera, får nu turbomatning för att sänka bränsleförbrukningen.
Med turbomatning, dubbla turboaggregat, och lite mindre motor kan bränsleförbrukningen sänkas med nära 12 procent jämfört med tidigare. Och då höjs ändå effekten med 20 hästkrafter till 370 hästkrafter för 911 Carrera och 420 för 911 Carrera S.
Motorn är i båda fallen en sexcylindrig boxermotor på 3 liter som på klassiskt vis sitter där bak. Vridmomentet har ökat med 60 Nm till 450 respektive 500 Nm. Max vridmoment finns tack vare turbomatningen mellan 1700 och 5000 rpm. Motorn kan varvas upp till 7500 rpm.
Med dubbelkopplingslådan PDK blir accelerationen 0 - 100 km/h för Carrera S 3,9 sekunder. Det är första gången en Carrera kryper under fyrasekundersstrecket.
Andra förändringar är ett nytt elektroniskt styrt hjulupphängningssystem med 10 mm lägre markfrigång, vilket ger bättre kurvtagningsförmåga. Med en knapptryckning kan föraren på fem sekunder hydrauliskt öka markfrigången för framhjulen med 40 mm vid låg fart för att klara exempelvis garageinfarter utan att skrapa i marken.
Med styrning på bakhjulen blir filbyten i hög fart stabilare och vändcirkeln minskar med 0,4 meter.
Den drygt 50-åriga modellen lever alltså vidare och anpassas för hårdare avgaskrav. Att modellen över huvud taget finns kvar kan man tacka Peter W Schutz för.
Han var vd för Porsche 1981 - 86. När han tillträdde såg han hos teknikchefen Helmuth Bott en tidslinje för företagets olika modeller uppritad på väggen. För Porsche 911 slutade den vid året 1981. Schutz tog då en spritpenna och förlängde sedan tidslinjen pappret ut, och fortsatte den sedan vidare utmed väggen. Därefter gav han Bott i uppdrag att rätta till de skavanker som modellen brottades med, samt att se till att modellen vidareutvecklades.
Och på den vägen är det. I december börjar den nya turbomatade Carrerorna säljas. Priset i Sverige blir från strax under 1 miljon kronor till en bit över miljonen, beroende på modell.