Fordon

Kina vill bygga svenska höghastighetsbanor

Foto: TT
I Kina går höghastighetsåg på broar byggda av prefabricerade betongelement. Foto: x

I en offert till regeringen lovar ett kinesiskt företag banor till svenska höghastighetståg på halva tiden och med en prislapp som ligger 25 miljarder kronor under Trafikverkets beräkningar.

Publicerad

SVT har sett innehållet i en hemlig offert från företaget China Railway Construction. Slutnotan ligger där på 145 miljarder kronor i stället för 170 miljarder. Höghastighetsbanan ska enligt det kinesiska förslaget byggas på broar som går fem meter över marken. Det är det vanligaste sättet att bygga höghastighetsbanor i Kina och andra delar av Asien.

Järnvägsexperten Per Corshammar har länge propagerat för att Sverige ska lära av Kina som på kort tid byggt ut sitt när av hastighetsjärnväg.

-Från att ha varit 50 år efter ligger Kina nu tio år före när det gäller järnväg. De har köpt in teknik och förbättrat den. Nu kör de ifrån oss, sa han i en tidigare intervju i Ny Teknik.

Fördelarna med broar är bland annat:

  • Billigare byggteknik genom att man använder prefabricerade betongelement.
  • Det går åt mindre värdefull mark.
  • Mindre materialåtgång.
  • Snö blåser enklare av spåren och risken för viltkollisioner minskar.

Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, berättar för SVT att man om någon vecka reser till Kina och Japan för att lära sig mer om byggsättet med broar.

- Halva utskottet åker till Japan och halva till Kina för att studera höghastighetståg och fungerande tågtrafik, och det blir väldigt mycket studier av att bygga på bro, speciellt i Kina, säger Karin Svensson-Smith till SVT.