Fordon

Kina storsatsar på Maglev-teknikens svävande tåg

Foto: Alex Needham

Maglev-teknik i allt från spårvagnar till tunnelbanor och pendeltåg. I Kina satsas det stort på svävande tåg, och tack vare ett licensavtal får man nu tillgång till tysk kunskap.

Publicerad

Det är i ett nytt avtal som kinesiska Xinzhu har säkrat rättigheterna till maglev-teknik från tyska Max Bögl. Avtalet innebär i ett första steg att det kinesiska företaget ska få hjälp att bygga upp en testverksamhet och börja verifiera olika maglev-system i Chengdu.

Maglev, en förkortning av magnetisk levitation, associeras för det mesta med höghastighetståg – men några rekordhastigheter är det inte tal om här. Rättigheterna rör teknik för låg- till mediumhastighetsbanor – det vill säga tåg som går under 200 km/h.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här