Fordon

Kawasakis hemlis var ett monster

Efter en tids hemlighetsmakeri har Kawasaki visat upp sitt nya flaggskepp. Det är en kompressormatad motorcykel som inte liknar något annat på marknaden.

Publicerad

Den senaste månaden har Kawasaki koketterat med i en serie videoklipp. En ny motorcykel med vissa märkliga egenskaper var på gång. På mässan Intermot i Köln har objektet, Ninja H2R, visats upp för första gången.

Det mest uppseendeväckande är kraftpaketet. En fyrcylindrig rak motor på 998 kubik matad med en centrifugalkompressor ger en närmast löjlig toppeffekt: omkring 300 hästkrafter. Det är omkring 30 hästkrafter mer än vad de handbyggda motorcyklarna i den främsta tävlingsklassen, Motogp, presterar.

Kawasaki betonar att teknik från hela koncernen står bakom vidundret. Kompressortekniken kommer till exempel från Kawasaki Heavy Industries rymd- och flygavdelning, och har släktskap med företagets vattenskotrar.

Det är länge sedan någon stor motorcykeltillverkare experimenterade med kompressorteknik, och de motorcyklar som tidigare använt turbo eller kompressor har oftast varit kortlivade och excentriska modeller.

Ninja H2R kommer inte att vara laglig att köra på allmän väg, utan är uteslutande en leksak för banan. Däremot kommer den att dra uppmärksamhet till en kommande, mildare sportmotorcykel. Den presenteras i november under namnet Ninja H2. Gissningsvis blir det en mindre motor, fortfarande kompressormatad och med effekt i paritet med dagens mest kraftfulla väghojar: omkring 180 hästkrafter.