Fordon
Japan säger ja till maglevtåg
Japans regeringen gav på lördagen klartecken till järnvägsbolaget JR Tokai att bygga magnetsvävarförbindelsen mellan Tokyo och Osaka.
Beslutet kom 38 år efter att idén presenterades för första gången. Då, 1973, fick förslaget nej eftersom man bedömde att snabbtågen Shinkansen hade tillräcklig kapacitet och snabbhet för denna förbindelse.
JR Tokai har kämpat länge för att få igenom projektet som innebär en magnetsvävbana som till 60 procent går i tunnel genom de japanska alperna. För fyra år sedan meddelade företaget att det tänkte genomföra projektet med egen finansiering. Regeringen har nu gett JR Tokai grönt ljus till projektet.
Kostnaden för maglevförbindelsen, (magnetic levitation) uppskattas till 600 miljarder kronor.
Maglev Chou Shinkansen, som linjen kallas, ska byggas i två etapper. Sträckan Tokyo - Nagoya ska vara klar 2027, och den vidare utbyggnaden till Osaka ska öppna 2045. Restiden till Nagoya blir 40 minuter, till Osaka 67 minuter. I dag är restiden med snabbtåget Shinkansen 2 timmar och 25 minuter mellan Tokyo och Osaka.
Magnetsvävtågen får en toppfart på strax över 500 km/h. För att minska den plötsliga tryckförändringen i tåget när det kör in i tunnlarna förses frontvagnarna med en 15 meter lång nos. Dessa vagnar får plats för 24 passagerare, mellanvagnarna får 68 sittplatser.
JR Tokai har på en provsträcka i Japan uppnått det gällande hastighetsrekordet för tåg. Det sattes 2003 och lyder på 581 km/h.