Fordon Jämtländsk solenergi håller vägen isfri Så stoppas blixthalkan. Grafik: Jonas Askergren På en ny testbana i Östersund ska Trafikverket undersöka hur man bäst använder sol- och geoenergi för att bekämpa halka. Vägen värms av solenergi som lagras i berget. Linda Nohrstedt Publicerad 27 mar 2018 kl 16.26 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Testbanan är 120 meter lång och 3 meter bred. Under vägytan på ett 30 meter långt avsnitt ligger rör som leder en vattenglykolblandning.Under soliga sommardagar kommer blandningen att värmas upp. Den kan sedan ledas ner i borrhål intill så att värmen lagras i berget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon solenergi vägunderhåll Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Elbilstest: ”Äntligen – här är en helgjuten och eldriven folka” En ny drivlina, mer räckvidd och uppdaterad interiör. Summerar det ihop till att göra Volkswagen ID7 till en riktigt bra elbil?
Ny Teknik på bilmässan i Peking – här är de vassaste nyheterna Det är fyra år sedan sist och när Pekingmässan nu är tillbaka efter covid har mycket hunnit hända. Nya bilmärken, nya spelare och annan teknik. Ny Tekniks Felix Björklund rapporterar från mässgolvet i Kina.
Premium Flytande vindparken har fått klartecken – blir störst i Europa Med 560 MW väntas den bli störst i sitt slag i Europa – här ska den byggas.