FORDON
Inga hinder för kinesiska bilar på norska militärbaser: ”Kan användas som vapen”
Norska tekniktidningen Teknisk Ukeblad avslöjar: kinesiska bilar på militärbaser kan utgöra säkerhetshot. Expert anser att norska myndigheter bör vidta åtgärder.
Flera meter höga, dubbla staket och gräsvallar skyddar den över 6000 hektar stora flygbasen på Ørland, huvudbasen för F-35-stridsflyget, som ligger utanför Trondheim. Övervakningskameror och stora skyltar med fotoförbud ger nyfikna ett avskräckande intryck: Vi ser dig, försök inte.
Men inne på basen körs högteknologiska kinesiska fordon, helt lagligt, med civila norska registreringsskyltar. Ett av dem står parkerat centralt på basen, inte långt från landningsbanan och de skyddsklassade anläggningarna för Norges F-35. Bilen är tillverkad av en statlig kinesisk biltillverkare.
Inga begränsningar
Vi journalister får inte ta bilder av dessa områden, men bilen är utrustad med teknik som gör det möjligt att övervaka platsen kontinuerligt och skicka information över mobilnätet.
Vilka regler har försvaret för kinesisktillverkade bilar på norska baser och läger?
– Försvaret har för närvarande inga begränsningar för användningen av kinesiska bilar eller andra fordon tillverkade i andra länder, skriver Brage Steinson Wiik-Hansen, talesperson för norska Försvaret, i ett mejl till Teknisk Ukeblad (TU).
Han tillägger att de olika avdelningarna inom Försvaret kan införa åtgärder baserat på riskbedömningar. Mer om detta längre ner i artikeln.
”Kan skicka bilder, video, ljud och position”
Audun Jøsang, professor vid institutionen för informatik vid Oslo universitet, anser att det finns många risker med att kinesiska bilar körs inne på norska baser. Moderna bilar är utrustade med ett stort antal sensorer och kameror för att kartlägga omgivningen.
– Moderna bilar är rullande datorer. Bilarna är hela tiden uppkopplade och uppdateras kontinuerligt med ny programvara. Samtidigt skickar bilarna telemetri till tillverkaren. De kan skicka bilder, video, ljud och sin position när som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad sensorerna kan samla in och skicka, säger Jøsang till TU.
Samtidigt är kinesiska företag skyldiga att utföra uppdrag åt kinesiska myndigheter när de ombeds göra det, påpekar Jøsang.
– Uppdragen kan strida mot företagens policyer. Företagen kommer sannolikt att säga att de inte går emot sin egen policy, men är det alltid trovärdigt? I en krigssituation bryter man alla policyer, säger han.
Tekniskt sett kan moderna bilar också fjärrstyras, fortsätter Jøsang.
– Därmed är det möjligt att bilarna kan användas som vapen av Kina i en krigssituation. Bilen kan till exempel fjärrstyras för att stänga av bromsarna i en kurva, säger han.
Hur stor är risken för att kinesiska bilar kartlägger norska militära områden i dag?
– Jag skulle anta att bilarna skickar telemetridata om var de befinner sig när som helst. Det är troligt att en bil därmed kan fungera som en slags IMSI-catcher (en enhet för att avlyssna mobiltrafik och registrera platsdata, reds anm) som spårar användarens rörelser, svarar Jøsang.
I en krigssituation eller en spänd politisk situation anser Jøsang att det är troligt att kinesiska bilar i Norge plötsligt kan sluta fungera. Han drar paralleller till att John Deere-utrustning fjärravaktiverades efter att ryssar stal den från en ukrainsk återförsäljare 2022.
– Det är troligt att hela den kinesiska bilparken i Norge kan sluta fungera om vi hamnar i krig med Kina. Då bygger vi in en sårbarhet i samhället och förstör vår motståndskraft. Är det acceptabelt? frågar Jøsang.
Han betonar att detta från ett tekniskt perspektiv också gäller för moderna bilar tillverkade i andra länder än Kina. Skillnaden är att vi i en krigssituation kan lita på tillverkare i länder vi är allierade med eller har säkerhetspolitiskt samarbete med, enligt Jøsang.
Efterlyser åtgärder
Professorn påpekar att den snabba teknikutvecklingen har placerat oss i en ovan situation. Han tror att myndigheterna inte har varit medvetna om problematiken.
– Det är hög tid att myndigheterna tar hänsyn till dessa scenarier och inför lämpliga policyer, säger han.
TU har vidarebefordrat Jøsangs kritik till Försvaret. Försvaret hänvisar till sitt tidigare svar till TU om ämnet. Där uppger Försvaret också att det är upp till de olika avdelningarna att göra riskbedömningar och införa förebyggande åtgärder för att skydda nationella säkerhetsintressen.
– Det kan till exempel innebära ett förbud mot att använda personliga fordon eller annan elektronik inom ett visst militärt område, skriver Försvarets talesperson Brage Steinson Wiik-Hansen.
Se svaren från olika avdelningar inom Försvaret i faktarutan.
Sigurd Tonning-Olsen, presskontakt vid Ørlands flygbas, bekräftar att det finns kinesiska bilar på Ørland.
– För närvarande har vi inga begränsningar för vilka fordon anställda och privatpersoner kör till och från jobbet. Men alla våra parkeringsplatser för civila fordon är placerade så att de inte är nära byggnader eller aktiviteter som ska skyddas. Utöver detta är det en nationell lagstiftning som eventuellt måste reglera vilka fordon som tillåts vid våra baser, skriver Tonning-Olsen i ett mejl.
Kinas ambassad: fördomar
Importören av de kinesiska bilarna som sågs på Ørland förnekar för TU att bilarna skickar bilder, video eller ljud till tillverkaren. De understryker att de följer gdpr-reglerna. De förnekar också att bilarna kan användas som vapen i en krigssituation.
TU har också vidarebefordrat Jøsangs kommentarer till den kinesiska ambassaden i Norge. Ambassadens pressavdelning svarar att Jøsangs beskrivningar är fulla av subjektiva spekulationer om kinesiska bilar och fördomar mot den kinesiska regeringen.
– Den kinesiska regeringen har alltid krävt att företag i utlandet ska följa lokala lagar och regler. Myndigheterna har aldrig tvingat något företag att samla in eller överföra data, skriver ambassaden i ett mejl.
De karakteriserar anklagelserna som obefogad förtal och ärekränkning.
– Att stämpla allt affärssamarbete med Kina som ett hot minskar inte risken. I stället väcker det rädsla och stör samarbetet. Vi hoppas att de relevanta institutionerna har en objektiv syn på samarbetet med Kina och förväntar oss att Norge upprätthåller en öppen, rättvis och icke-diskriminerande affärsmiljö för alla kinesiska företag, skriver ambassaden.
Den här artikeln har tidigare varit publicerad på tu.no. Ny Teknik översätter och publicerar utvalda artiklar exklusivt för prenumeranter, som en del i ett samarbete mellan tidningarna.