Fordon
Indisk bilikon i graven
Hindustan Ambassador 2014 års modell. Foto: Hindustan Motors
Den har kallats Indiens första bil och har tillverkats närmast oförändrad i 57 år. I söndags tog det slut.
Hindustan Ambassador har genom åren tillverkats i 2,5 miljoner exemplar. Under en period bestod den indiska bilparken till 70 procent av Amby, som bilen kallas i dagligt tal.
Modellen baseras på brittiska Morris Oxford Series III, en modell som tillverkades i Oxford åren 1956 - 59.
Företaget Hindustan fick sin produktionsutrustning 1957 och bilen rullade ut som Hindustan Ambassador samma år. Första åren satt en sidventilmotor på 1476 cc under huven, från 1959 fick man tillgång till en toppventilmotor på 1489 cc och effekten 55 hästkrafter från BMC.
Från slutet av 1970-talet blev tillgänglig med dieselmotor, den första personbilsdieseln i landet. I början på 90-talet erbjöds en större bensinmotor från Suzuki.
De senaste åren har billigare importmärken konkurrerat ut Ambyn som sålt dåligt och orsakat Hindustanföretaget stora förluster. 2011 förbjöds försäljning av taxiversionen på grund av för höga utsläpp i elva indiska storstäder.
Senaste året har endast ett par tusen exemplar sålts och i helgen meddelade Hindustan Motors att man lägger ner tillverkningen. Många indier förknippar bilen med landets självständighet och anser den som Indiens första bil, trots att den är i stor sett identisk med Morrisen från Oxford.