Fordon
Helsingborg testar förarlös buss

Snart kommer Helsingsborgsborna kunna teståka en minibuss med en dator vid ratten. Bakom det självkörande fordonet står Nobina.
Inom kort kommer en eldriven och självkörande minibuss att börja rulla på Terminalgatan i central Helsingborg.
Bussen har plats för 12 passagerare – sex sittande och sex stående – och styrs av en säkerhetsklassad dator. Med ombord finns också en uppsättning lidarsensorer – det vill säga laserskanners – som används för att upptäcka eventuella hinder.
Autonoma fordon i kollektrafiken är en viktig pusselbit för att göra det möjligt att utnyttja infrastruktur mer effektivt i framtiden, menar Helsingsborgs stad.
– Att få se och prova på att åka med den här bussen på Helsingborgs gator blir som att förflytta sig till framtiden för en stund. Det blir ett sätt att ge helsingborgarna en förstahandsupplevelse av denna typ av avancerad teknologi, säger Angelica Nilsson, chef för enheten för infrastrukturplanering.
Läs mer:
Den typ av minibuss som ska trafikera Terminalgatan har tidigare testkörts i stadsmiljö i Kista utanför Stockholm.
– Samarbetet med Helsingborg är bra exempel på hur vi kan fortsätta att utveckla kollektivtrafiken, stadsplaneringen och framtidens mobilitet, där förarlösa minibussar kan knyta ihop resan, från dörr till dörr, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.
Ny Teknik har tidigare rapporterat om en utdragen process där Nobina under våren 2016 sökte tillstånd hos Transportstyrelsen om att få påbörja landets första test av självkörande minibussar.
Nobina väntar fortfarande på godkännandet från myndigheten. Det som gör testet i Helsingborg möjligt innan bolaget har fått sitt tillstånd är att det genomförs på en avgränsad yta.
– Precis som vid vårt första test i Kista kommer bussen enbart att köras på en enda avspärrad gata. För att få genomföra detta behövs tillstånd från Helsingborgs stad, vilket vi har fått, säger Peter Hafmar på Nobina.