Fordon
Haverikommissionen vid Malmbanan: ”Fynd begravda under lasten”

Haverikommissionen fortsätter att undersöka urspårningen på Malmbanan. ”Det finns delar vi är intresserade av som är begravda under lasten”, säger Johan Gustafsson på haverikommissionen. Tågtrafiken kommer att stå still under ytterligare flera dagar.
Två utredare från Statens haverikommission är på tisdagen på plats där malmtåget från LKAB spårade ur strax norr om Gällivare. Olycksplatsundersökningen kommer att ta flera dagar, säger Johan Gustafsson, avdelningschef på haverikommissionen.
– Vi behöver vara på plats så länge det finns fortsatt fakta för oss att säkra.
– Vi vill leta reda på ett par hjulaxlar. Olyckan kan bero på ett rälsbrott, då vill vi också hitta de delarna. Och likadant vill vi titta på om det kan vara hjulskador som kan ha orsakat händelsen, säger han.
Inga tåg före måndag
Malmbanan är enkelspårig, vilket gör den till en sårbar sträcka. Enligt Trafikverket kan tågtrafiken på Malmbanan tidigast komma igång vid midnatt på måndag.
Malmtåget från LKAB gick av rälsen mellan Sikträsk och Lina älv på söndagsmorgonen. Totalt rör det sig om 38 godsvagnar som spårade ur. I samband med händelsen slets flera kontaktledningar ned.
Vagnarna som stod kvar på rälsen har kunnat fraktas bort, men de som spårat ur och vält har Trafikverket ännu inte fått ta hand om på grund av haverikommissionens arbete.
Haverikommissionen har ännu inte fattat något beslut om den ska inleda en utredning av olyckan. Men enligt P 4 Norrbotten talar det mesta för att det blir så.
Svar om orsak dröjer
Anledningen är att kostnaderna anses överstiga två miljoner euro, vilket innebär att myndigheten då måste starta en utredning.
– Troligen kommer det att bli en utredning. Men vi vill ha lite mer information om händelsen och skadorna först innan vi fattar det slutgiltiga beslutet, säger Johan Gustafsson till TT.
Svaret om vad som orsakade olyckan ser alltså ut att dröja – om haverikommissionen inleder en utredning tar det normalt upp till ett år att slutföra den.
Inte första gången
Det är inte första gången det sker urspårningar på sträckan mellan Kiruna och Gällivare, en sträcka som är hårt trafikerad i och med att LKAB kör malm till Narvik och Luleå från Kiruna och Gällivare.
Förra året larmade Trafikverket om risk för urspårningar på den aktuella sträckan.