Fordon
Här rullar självkörande buss på Ericssons 5g-nät

KISTA. Ett av de mer iögonfallande inslagen i den pågående Kista Mobility Week, är de förarlösa fordon som just nu rullar uppkopplat mot Ericssons 5g-testnät.
Den lilla eldrivna bussen, med plats för tolv passagerare, går en inprogrammerad rutt i kvarteren runt Kista Galleria. Sensorer i alla fyra hörnen ger 360 graders uppsikt, och fordonet bromsar in direkt om någon kommer i vägen. Så långt är egentligen inget nytt, men detta är världens första självkörande fordon som går med 5g – uppkopplat mot det testnät Ericsson upprättat i Kista.
– Själva fordonet är egentligen bara en del av transportsystemet. I ett komplext system behöver du dela data med trafikoperatörer, myndigheter på olika nivåer, med flera, för att få ett optimalt utförande. Det handlar om konnektivitet i alla delar, säger Olle Isaksson, strategiansvarig Industry & Society på Ericsson.
5g-uppkopplingen ger också en mycket låg latency (signalfördröjning).
– Med 3g har vi uppmätt, som lägst, knappt 500 millisekunder från att du bromsar tills ditt bromsljus blir synligt för andra trafikanter. Nu tror vi att vi går under tio millisekunder. Låg latency är en absolut nödvändighet ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Olle Isaksson.
Ericssons engagemang i projektet har flera orsaker:
– Dels vill vi utveckla själva teknologin, men vi vill också studera användarbeteendet. Fysisk och digital infrastruktur behöver integreras mycket tätare, och där vill vi både bidra med det vi är bra på – och lära oss nytt.
Så när kommer 5g att rullas ut till allmänheten?
– Menar du kommersiellt, talar vi om 2020. Men det handlar ju om ett race mellan många olika aktörer, så vi kommer nog att se fler trials igång runt 2018.