Fordon

Här rullar den finska robotbussen i trafik

Foto: Sensible 4

Finsk teknik gör den japanska skytteln autonom. Nu har Gacha gjort sin debut i Helsingfors, och redan i april kommer robotbussen köra allmänheten.

Publicerad

Japanska Muji ville bygga en autonom skyttelbuss som skulle klara av alla typer av väder. De vände sig till Sensible 4 i finska Esbo som utvecklar autonoma system för ett nordiskt klimat. Företaget har testat skytteln i arktiska förhållanden – och nu har Gacha genomfört sin jungfrufärd i ett vintrigt Helsingfors.

Redan i april ska det autonoma elfordonet börja transportera allmänheten i Esbo. Sensible 4 står för den autonoma tekniken, som utgörs av fyra lidar-sensorer, åtta radarsensorer och en 360-graderskamera. Till detta kommer en högprecisions-GPS samt tröghetsmätare (IMU) – och systemen kommunicerar via 4GLTE/5G. Det viktiga är dock att all teknik fungerar lika bra oavsett årstid, väder- och vägförhållanden.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här