Här flyger världens största motor

2018-03-20 07:01  

GE9X är världens största jetmotor, och hett eftertraktad. Om ett år förväntar sig kunderna leverans – och nu har den flugit för första gången. ”Det vart en helt perfekt jungfrufärd”, säger Ted Ingling, ansvarig för utvecklingen på GE.

Med en bredd som flygplanskroppen på en Boeing 737 och en fläktdiameter på 3,4 meter kan GE9X titulera sig som ”världens största jet-turbinmotor” (15 cm större än föregångaren GE90). Maskinen som utvecklas av GE Aviation är avsedd för framtidens luftgiganter, och då främst Boeings kommande 777X.

Och det börjar bli bråda dagar. Boeing har planer på att driftsätta sin nya jätte runt 2020 – och förväntar sig att få färdiga motorer redan om ett år.

Men nu har man avklarat en viktig milstolpe – motorn har flygtestats för första gången. Detta på ett plan av modellen Boeing 747-400. På testplanet har man bytt ut en av de fyra originalmotorerna mot den nya GE9X, något som gör att ingenjörerna hela tiden kan jämföra och referera till maskiner med väldokumenterade och kända prestanda.

Den första flygturen varade lite drygt fyra timmar och enligt GE Aviation hade man tid att genomföra allt man tänkt sig.

– Teamen har spenderat månader i förberedelser för flygtester av motorn och deras flit har gett resultat. Det blev en helt perfekt jungfrufärd, säger Ted Ingling i ett pressmeddelande.

GE9X har dragkraft på över 445kN, och ska enligt företaget vara den jetmotor som har flest komponenter tillverkade av det lätta och värmetåliga materialet Ceramic Matric Composites (CMC:s). Det senare innebär att motorn kan arbeta vid så höga temperaturer som 1 300 grader Celsius, något som i sin tur göra att bränsleförbrukning och därmed utsläpp kan minskas. I motorn finns 16 fläktblad av fjärde generationens kolfiber. De pressar in luft i kompressorn med elva steg som ger ett tryckförhållande på 27:1 vilket enligt GE är rekord för kommersiella jetmotorer.

Utöver testmotorn som flög i Kalifornien har GE även en i Winnipeg, Kanada som testas för prestanda vid nedisning och under kyliga förhållanden – samt en i Peebles, Ohio som testas för sidvind. Utöver dessa håller man även på att förbereda en enhet för FAA:s tortyrtest. Detta är ett 150 timmars prestandatest då man kör allt på max.

Hittills har GE nära 700 beställningar av motorn och målet är att påbörja leveranserna senare i år.

Felix Björklund

Mer om: GE Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt