Fordon
GM Volt kan tillverkas i Trollhättan
GMs elhybrid Volt
GM kan börja serietillverka hybridbilen Volt redan 2010. Bilen ska byggas på samma plattform som Saabs kommande småbil, och innehåller en del teknik som utvecklats i Trollhättan.
Enligt GMs forskningschef Larry Burns har produktionsanpassningen av Volt påbörjats. Inom GM-koncernen brukar den processen för nya bilmodeller ta runt 36 månader. Därmed kan tillverkningen vara igång redan 2010 och försäljningen ett år senare.
Larry Burns berättar i en intervju för tidningen Automotive News att GM har reserverat pengar för produktionsanpassningen, och att utvecklingsarbetet har startat. GM har också beslutat att Volt ska byggas på den nya Deltaplattformen, samma som bland annat nya Opel Astra och Saabs kommande småbil.
Larry Burns ville inte uppge hur mycket pengar GM satsar för att få Volt i serieproduktion, men GMs vice ordförande Bob Lutz har tidigare i år sagt att kostnaden blir minst 3,5 miljarder svenska kronor.
Plug-in hybriden Volt drivs av elmotorer. Den ska tillverkas i två versioner, en med en liten bensinmotor som laddar batterierna och en med en vätgasdriven bränslecell.
Enligt Bob Lutz ska Volt till att börja med byggas i mindre volymer och bli GMs svar på Toyota Prius. GM är berett att avstå från initiala vinster för att etablera Volt på marknaden, skriver Automotive News.
GM har inte angett var Volt ska tillverkas och för vilken marknad, men det är klart att bilar på Deltaplattformen bland annat ska tillverkas i Trollhättan. Saabs utvecklingsingenjörer är också sedan tidigare ansvariga för GMs hybridutveckling för Europa.