Gigantisk flygbåt på ryskt ritbord

2006-10-30 15:59  
Be-200 efterfrågas vid skogsbränder

Den ryska flygplanstillverkaren Beriev börjar nu leverera sjöflygplanet Be-200 för transporter och brandbekämpning till flera länder i världen. Men på ritbordet finns planer på en flygbåt som blir världens största plan om det byggs.

Beriev har lång erfarenhet av att bygga sjöflygplan. Redan 1934 startade verksamheten vid Flygplansfabrik nr 31 under ledning av konstruktören Georgy M Beriev.

Den senaste flygbåten, Be-200, flög första gången 1998 och finns numera i olika versioner för passagerarflygningar, som transportplan och fram för allt som brandbekämpningsplan.

Planet kan ta tre gånger så mycket vatten som de Bombardierplan som annars är vanliga för brandbekämpning runt om i världen.

Be-200 har väckt intresse hos såväl EU, som USA och Australien. Planet kan starta och landa på landningsbanor, sjöar och floder.

Vid brandbekämpning fyller det vattenförrådet på 12 ton på lika många sekunder vid hastigheten 150 - 190 km/h. Under ett brandbekämpningsuppdrag kan det sprida 270 ton vatten över exempelvis en skogsbrand.

Planet, med startvikten 37 ton, lyfter från en startbana efter 700 meter och från vatten efter 1000 meter. Landningssträckan på mark är 950 meter och i vatten 1300 meter.

Ett plan med kapaciteten 25 ton vatten, Be-42 provas också, men den verkliga giganten ligger ännu så länge bara på ritbordet.

Den flygbåten, Be-2500, beräknas få en startvikt på 2500 ton och en lastkapacitet av 1000 ton. Världens största flygplan idag är transportflygplanet Antonov An-225 Mriya från Ukraina, som bara existerar i ett exemplar. Lastkapaciteten hos det är 225 ton.

Men för att bygga Be-2500 behöver ingenjörerna vid Beriev använda utländsk teknik och utländskt kunnande, rapporterar nyhetstjänsten Ria Novosti.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt