Fordon

”Fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna”

BMW:s 3-serie, Saab 9-3 och Volvo V70 har testats vad gäller trafiksäkerhet. Foto: TT
Matteo Rizzi. Foto: Alexander Pihl/Folksam

Folksamforskaren Matteo Rizzis rapport om att fyrhjulsdrift inte är en garanti för säkrare bilkörning väckte upp känslorna hos Ny Tekniks läsare. Men Rizzi har på fötterna: <br/> – Fyrhjulsdrift kan invagga i falsk säkerhet, säger han.

Publicerad

- Man måste hålla isär begreppen. Fyrhjulsdrift är ett bra val om man behöver bra framkomlighet, att ta sig upp för en snöig backe till sommarstugan på vintern till exempel. Men man ska inte tro att trafiksäkerheten ökar. Vår studie visar att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna, säger Matteo Rizzi till Ny Teknik.

Han har gått igenom cirka 40 000 polisrapporterade bilolyckor i Sverige sedan 2003 och tittat på bilmodeller som finns med både fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift, till exempel Volvo V70, Audi A4 och A6 och Volkswagen Golf och Passat. Rena SUV:ar som XC90, XC60, Tiguan och andra har exkluderats liksom motorstarka varianter av till exempel Audi.

- Det här var en idé som jag haft länge. Var tredje nybilsköpare väljer en fyrhjulsdriven bil i dag. Frågan är varför. Mitt råd till nybilsköparna är att de ska fundera på om det behöver fyrhjulsdrift för framkomligheten. Däremot ska de inte tro att trafiksäkerheten ökar, säger Matteo Rizzi.

Utredningen har tagit ett par månader av analyser och kontakter med andra trafikforskare och fordonsexperter.

- Vi har också varit uppe i Lappland och själva provkört olika bilar, säger han.

Någon skillnad på bilar med permanent fyrhjulsdrift som Audi Qattro och Subaru och bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, till exempel Haldexkoppling som i Volkswagen, har han inte upptäckt.

- Nej vi har inte sett någon skillnad. Men det behöver inte betyda att det inte finns. Det behövs ett mycket större material för att analysera skillnaden mellan till exempel Subaru och Haldex, säger han.

Redan efter några timmar från det att Ny Teknik publicerat en nyhetsartikel om Folksamstudien far kommentarsfältet fyllt av läsarkommentarer. Många ställer sig frågan om det inte handlar om en förarfråga - att den som lägger ned många tiotusentals kronor på fyrhjulsdrift är mer benägna att köra fort?

Men signaturen Peak, som kört fyrhjulsdrivet i över 30 år ser bara fördelar.

Framkomligheten är för mig det största argumentet, stabiliteten vid gaspådrag och även bromsning i svårt underlag är en annan. Men man skall inte tro att det fungerar mycket bättre vid kurvtagning om man inte behärskar tekniken dra sig runt i kurvan. Skillnaden är enorm bara man har grepp i däcken. Har faktisk kört med M+S däck de senaste 20 åren och lättar man bara lite på gasen och tänker till så fungerar det lika bra som dubbat.”, skriver Peak.

Skulle rekommendera att en grundkurs för nya förare var obligatorisk”, skriver han.

Signaturen Fd bilkonstruktör skriver att det var samma problem med ABS bromsar när de kom på 90 talet. ABS-bilarna var överrepresenterade i olyckor.

En gammal Amason kan vara säkrare för många förare!”, skriver Fd bilkonstruktör.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Här är alla bilmodeller

Bilarna med och utan fyrhjulsdrift som jämförts:

  • Audi A3, A4, A6
  • BMW 3 och 5 serie
  • Mercedes C och E klass
  • Saab 9-3
  • Skoda Octavia
  • Subaru Legacy
  • Volvo V70 Volvo V40
  • VW Golf och Passat

Dubbelkoll med liknande bilar som aldrig fick fyrhjulsdrift

  • Citroen C5
  • Ford Mondeo
  • Hyundai I30
  • Kia Ceed
  • Mazda 6
  • Opel Astra Opel Vectra och Insignia
  • Peugeot 407
  • Toyota Avensis