Fordon

Fullt ös med krympt biltestare

Grafik: Jonas Askergren

Bilindustrin måste testköra alla nya modeller och motortyper åtskilliga gånger för att mäta utsläpp, förbrukning, ljud och kraft. Det sker i enorma labb på dynamometrar som mäter moment och hastighet. Nu kommer nya små elektriska dynamometrar.

Publicerad

<p>Normalt står hjulen på en eller flera rullar så att man kan ge full gas utan att bilen far iväg. För att simulera verkligheten med rull- och vindmotstånd samt bilens tröghet krävs ofta gigantiska stålrullar med stor massa. Alltså fasta, stora och dyra installationer som av kostnadsskäl måste köras dygnet runt.</p> <p>Företaget Rototest har valt en annan väg. Dynamometern fästs direkt på hjulnaven och en elektrisk motor reglerar motståndet så att det liknar verklig körning. Den kan ställas upp på vilket verkstadsgolv som helst och kostar bara en bråkdel av utrustningen som bilindustrin normalt använder.</p> <p>Tidigare har Rototest byggt hydrauliska dynamometrar. Men nu lanserar man en elektrisk variant som är mindre, lättare och mer flexibel. Den kan även simulera nedförsbackar, så att man kan testa motorbroms eller laddning av batterierna i en el- eller hybridbil.</p> <p>Testresultaten kan också bli mer exakta när dynamometern skruvas direkt på hjulnaven än när man kör med däck på stålrullar. Det går också att reglera motståndet för varje hjul, så att det ena rullar på is och det andra på grus.</p> <p>-?Industrin tittar </p> <p>i dag även på små förluster i lager och drev. Det är så små värden att det kräver hög upplösning i mätutrustningen, anser företagets vd Nils G Engström.</p> <p>Rototest har samarbetat med ABB som levererar servomotorer och omformare. Eftersom bilar utvecklar energi ger dynamometrarna ett elöverskott som matas in i nätet. </p> <p>Närmare tre miljoner kronor kostar en full utrustning för fyrhjulsdrift.</p>