Fordon

Försvaret vill ersätta Herculesplanen

Gripen kan i framtiden flygas antingen med eller utan pilot ombord. Så här presenteras Jas Gripen E/F Optional manned under Paris Air Show. Bild: Saab
Det är i år den 50:e upplagan av Paris Air Show, på Le Bourget-flygplatsen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Fransk Rafale tävlar mot Jas om kontrakt i Brasilien. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Pilot inspekterar vingen på C-121C Super Constellation under flygshowen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Franska prestigeplanet Rafale under uppvisningen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Andrepiloten i ett ukrainiskt Antonov 70. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
En fransk och en tysk Tiger-helikopter under demonstrationsflygningen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
British Airways Airbus A380 visades också upp. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Fransk helikopterhjälm med inbyggt sikte i visiret. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix

Försvarsmakten måste antingen modernisera de svenska Herculesplanen eller köpa nya transportflygplan. Ett beslut måste till 2014. Det uppgav den svenske flygvapeninspektören på flygmässan Le Bourget i går.

Publicerad

Den 50:e upplagan av världens äldsta flygmässa, den i Le Bourget, några kilometer utanför Paris, pågår för fullt och varar till och med den 23 juni. Se bilder från flygshowen här ovan.

Trots de krisande statsekonomierna rapporteras flygindustrin i Europa vara vid god vigör, enligt journalister på plats. Exempelvis meddelade franska Airbus under mässans första dag i går att man fått en order på 100 nya Airbus A320 av det tyska flygbolaget Lufthansa. Planen kommer att bli en kombination av nya A320 neo och ceo - och är avsedda för korta och medellånga distanser.

Chefen för svenska flygvapnet Micael Bydén avslöjade samtidigt på måndagen på en presskonferens att Sverige nästa år behöver ta beslut om att antingen uppgradera eller ersätta dagens åtta svenska Herculesplan (transportflygplanet C-130 från Lockheed) med nya plan. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Herculesplanen används i stor utsträckning i Försvarsmaktens internationella insatser, men även för godstransporter och i samband med samband med bistånds- och hjälpinsatser. De har sin bas vid Såtenäs i Västra Götland och benämns TP84 eller "Herkan", och används i dag inte minst av den svenska ISAF-styrkan i Afghanistan.

Sveriges försvarsmakt är Europas äldsta Herculesoperatören och har flugit planet sedan 1965. Planen anses nu vara mycket slitna; det äldsta är 48 år i år och det yngsta av dem 32 år.

Att köpa ett nytt Herculesplan med reservdelar och kringutrustning beräknas dock kosta i storleksordningen en miljard kronor. Ett samarbete med andra nordiska länder i frågan har därför diskuterats.