Fordon

Första serietillverkade elbussen i trafik

Första eldrivna bussen i en serie på tolv rullar i Wien. Foto: Siemens
Första eldrivna bussen i en serie på tolv rullar i Wien. Foto: Siemens

Europas första serietillverkade helt batteridrivna buss har tagits i drift i Wien. Nästa sommar ska tolv stycken rulla på två linjer.

Publicerad

Bussen tillverkas av italienska Rampini med den elektriska drivtekniken från tyska Siemens. Laddningsutrustningen finns i bussen, som när den kommer till ändhållplatserna fäller upp takströmavtagare och snabbladdar batteriet under 15 minuter.

Under färden laddas batteriet regenerativt vid inbromsningar. Den beräknade räckvidden per laddning uppgår till 120 - 150 km.

Litiumjärnbatteriet har en kapacitet på 96 kWh. När bussarna inte används på natten laddas batterierna upp långsamt.

De kompakta låggolvsbussarna har plats för 40 passagerare. Maxhastigheten är begränsad till 62 km/h.

Wiens närtrafikbolag ser flera fördelar med dessa elektrobussar. De är emissionsfria, tysta, energieffektivare och förväntas kräva mindre underhåll.

Sommaren 2013 ska två innerstadslinjer trafikeras med de tolv eldrivna bussarna.