Fordon

Första elbilspoolen med solel

Solcellstaket rymmer tre bilar för laddning. Med vanlig 10 A hushållsel tar det 8 timmar att ladda full, med 16 A snabbladdning växelström går det på 5 timmar, men med Chademo likströmsladdare tar det bara 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Foto: Timo Julku
Nissan Leaf blev Årets Bil i Europa 2011. Pris i Sverige 330 000 kronor efter avdrag för den statliga supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. Batterikapacitetet 24 kW och elmotorn på 80 kW. Foto: Timo Julku
59 kronor i timmen eller 499 kronor för en hel dag 06.00-23.00 för privatpersoner. Plus månadskostnaden för medlemssskap i poolen, 124 kronor för privatpersoner och halva priset för studenter. Foto: Timo Julku
Laddning pågår med långsamladdning med växelström i uttaget till höger. Uttaget till vänster är för snabbladdning med likström med japanska Chademo-laddare. Det kommer en sådan till Helsingborg under våren. Då tar det bara 30 min att ladda 80 procent fullt. Foto: Timo Julku

Sex stycken helelektriska Nissan Leaf ingår i den nya elbilspoolen i Helsingborg som invigdes i helgen. Tre av dem får sina batterier påfyllda med solcellsel.

Publicerad

Det är elbolaget Öresundskraft som tillsammans med elbilspool-företaget Move About dragit igång elbilspoolen i Helsingborg. Move About har sedan tidigare en elbilspool i Göteborg, en i Köpenhamn, en i Hamburg och en i Bremen.

Den nya elbilspoolen i Helsingborg utmärker sig genom att enbart ha helelektriska Nissan Leaf och att man har byggt en laddningsstation för tre bilar med el från solceller på taket.

Solcellerna beräknas producera 5 000 kWh el per år, vilket räcker till att göra hälften av elbilspoolen självförsörjande med el, enligt ett pressmeddelande från Öresundskraft.

Elbilspoolen i Helsingborg är öppen för både privatpersoner och företag. Medlemsskapet kostar 124 kronor i månaden, sedan är det fritt fram att boka och köra. Studenter betalar bara halv månadsavgift, liksom de av Öresundskrafts kunder som har avtal om miljömärkt el.

På dagtid kostar det 99 kronor i timmen för privatpersoner och 79 kronor plus moms för företag att låna en bil. På kvällstid kostar det 59 kronor i timmen för privatpersoner och 47 kronor plus moms för företag.

Öresundskraft och Move About visar upp väldigt positiva kalkyler för elbilar och bilpooler.

  1. Bilarna används många timmar per dygn i motsats till privabilar. En elbilspool beräknas ersätta 7-8 privatbilar.
  2. En elbil drar 1,6 kWh/mil jämfört med motsvarande bensinbil som drar 6,5 kWh/mil – alltså fyra gånger så energieffektiv.
  3. En solcellsanläggning som ersätter fossilt bränsle är betalt på 10 år, men har en teknisk livslängd på 40-50 år.
  4. Solcellstaket i Helsingborg är på 40 kvadratmeter och kostar 300 000 kronor att bygga. Det producerar 5 000 kWh per år vilket är tillräckligt med energi för att driva en Nissan Leaf i 3 125 mil, eller tre bilar med en årlig körsträcka på 1 000 mil.

Öresundskraft arrangerade för drygt ett år sedan ett elbilsseminarium med miljöminister Andreas Carlgren som dragplåster samt en svart super-Volvo med 400 el-hästar. Läs det reportaget här.