Fordon

Första elbilspoolen med solel

Solcellstaket rymmer tre bilar för laddning. Med vanlig 10 A hushållsel tar det 8 timmar att ladda full, med 16 A snabbladdning växelström går det på 5 timmar, men med Chademo likströmsladdare tar det bara 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Foto: Timo Julku
Nissan Leaf blev Årets Bil i Europa 2011. Pris i Sverige 330 000 kronor efter avdrag för den statliga supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. Batterikapacitetet 24 kW och elmotorn på 80 kW. Foto: Timo Julku
59 kronor i timmen eller 499 kronor för en hel dag 06.00-23.00 för privatpersoner. Plus månadskostnaden för medlemssskap i poolen, 124 kronor för privatpersoner och halva priset för studenter. Foto: Timo Julku
Laddning pågår med långsamladdning med växelström i uttaget till höger. Uttaget till vänster är för snabbladdning med likström med japanska Chademo-laddare. Det kommer en sådan till Helsingborg under våren. Då tar det bara 30 min att ladda 80 procent fullt. Foto: Timo Julku

Sex stycken helelektriska Nissan Leaf ingår i den nya elbilspoolen i Helsingborg som invigdes i helgen. Tre av dem får sina batterier påfyllda med solcellsel.

Publicerad

Det är elbolaget Öresundskraft som tillsammans med elbilspool-företaget Move About dragit igång elbilspoolen i Helsingborg. Move About har sedan tidigare en elbilspool i Göteborg, en i Köpenhamn, en i Hamburg och en i Bremen.

Den nya elbilspoolen i Helsingborg utmärker sig genom att enbart ha helelektriska Nissan Leaf och att man har byggt en laddningsstation för tre bilar med el från solceller på taket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här