Fordon

Fords strategi: Så delar de upp bolaget – förbränningsmotorer för sig själv

Divisionerna Model e och Blue blir två av varandra oberoende affärsområden. Foto: Ford
Den kommande elbilsmodellen Ford F-150 Lightning. Foto: Ford/AP/TT

Elbilarna och modeller med förbränningsmotorer separeras i två divisioner. Med strategin ska Ford hålla undan för nya elbilstillverkare – och gamla konkurrenter.

Publicerad

Strategin kallad ”Ford + Plan” presenterades för lite mindre än ett år sedan. Nu står det klart att de två nya divisionerna blir ”Ford Model e”, som kommer att ta fram uppkopplade elbilar med kringliggande tjänster – medan ”Ford Blue” ska fortsätta att snickra på bolagets modeller med förbränningsmotorer.

Målet är dock att kapa kostnader samtidigt som kvaliteten höjs, samt att erbjuda tjänster som bygger en ökad märkeslojalitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här