Fordon
FMV-order haglar över Saab
Saab fick i dag två nya order från FMV. Försvarskoncernen ska dels bygga nya stridscentraler för luftvärnet, dels införa förmågan att Jas 39 Gripen kan tankas i mörker.
I fredags kammade Saab AB hem en utvecklingsbeställning för Sverige och Schweiz behov av nya Gripen E. Det är en historisk generationsorder som totalt kan omfatta 82 plan och uppgå till dryga 47 miljarder kronor.
I dag måndag får bolaget ännu en order från FMV, Försvarets materielverk, som gäller Gripen. Saab ska uppgradera och förbättra den nuvarande versionen, Gripen C/D, under 2013 och 2014 för 140 miljoner kronor.
Gripen C/D ska bland annat få förmåga att kunna tankas i luften nattetid.
-Saab ska bland annat installera lampor på proberna som används när planen tankas i luften via tankerplan, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV.
Utöver dessa Gripen-order fick Saab också i somras en stor Gripenbeställning som i sig kan komma att uppgå till 5, 6 miljarder kronor. Beställningen omfattar även tilläggsutveckling av nuvarande Gripen C/D och utöverd etta också ett nytt stort supportsystem för driften av Gripen fram till 2016. En mindre del av denna beställning utgörs också av studier av nya Gripen E.
FMV beställer i dag också två nya, mobila stridsledningscentraler för det svenska luftvärnet. Centralerna blir operabla med Nato genom att de förses med radiolänk 16. Enligt Magnus Ernfors, enhetschef på FMV, är det första gången det svenska markbaserade luftvärnet får direkt förmåga att utbyta radar- och luftslägesinformation med Nato-styrkor.
Via ledningscentralerna kommer också en rad sensorer, informationssystem och luftvärnssystem att knytas samman och kunna ge en gemensam lägesbild. Bland annat ska spaningsradarn Giraffe (också kallad Underrättelsenhet 23) uppgraderas så att dessa kan knytas ihop med de nya ledningscentralerna. Samma sak gäller det medelräckviddiga luftvärnsrobotsystemet HAWK 97.
Den totala ordersumman för att uppgradera landar på 604 miljoner kronor. Luftvärnsarbetena och systemintegrationen kommer att utföras under åren 2014 och 2017 i Göteborg, Växsjö, Arboga och Helsingborg.