Fordon

Flera biljättar tvekar inför löfte om endast nollutsläppsbilar till 2040

Koleldat kraftverk. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

En global överenskommelse om nollutsläppsfordon till 2040 har svårt att få stöd efter att flera biljättar och stater fått kalla fötter. Orsakerna till varför varierar.

Publicerad

Överenskommelsen var tänkt att läggas fram under onsdagen på klimattoppmötet Cop26 i Glasgow. Ett av överenskommelsens ställningstaganden är att ”arbeta för att försäljningen av alla nya bilar och skåpbilar ska ha nollutsläpp vid 2040, och senast 2035 på ledande marknader”, rapporterar Financial Times.  

Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030. 

Men flera globala biljättar ser ut att backa. Skälen bakom skiljer sig åt.

Kinas kolkraft stör VW

Volkswagen anger Kinas brist på engagemang för att fasa ut kolkraften som orsak, enligt uppgifter. 

BMW menar att omställningen från förbränningsmotorer kommer att ta längre tid än väntat och prioriterar i stället att minska utsläppen i leverantörskedjan samt använda mer återvunnet material. Dessutom finns det en ”påtaglig osäkerhet” kring utvecklingen av laddinfrastrukturen för de olika marknaderna, uppger bolaget. 

Toyota uppges tveka inför att skriva på av liknande skäl som BMW – olika marknader har olika förutsättningar för elektrifiering.

USA, Kina och Tyskland tvekar

Överenskommelsen ska även skrivas under av stater. Men USA, Kina och Tyskland – alla tre stora bilmarknader – tvekar.