Fordon
Fartyget attackerar på stranden och i luften
USA lägger 26 miljarder kronor på bygget av sitt nya amfibieanfallsfartyg. Bougainville kommer kunna sjösätta svävare och landstigningsbåtar. Samtidigt rymmer hangaren jaktflygplan och attackhelikoptrar.
När USS America togs i tjänst 2014 fick skeppet ge namn åt den nya ”America-klassen”. Nu har Huntington Ingalls Industries i Pascagoula fått i uppdrag att konstruera systerskeppet Bougainville LHA 8. För Mississippi-företaget är ordern värd 26 miljarder kronor. Bygget ska påbörjas i slutet av nästa år och amfibieanfallsfartyget kommer tas i tjänst 2024.
Klassens roll är att agera plattform för marinkårens expeditionsstyrkor. Soldaterna kan levereras med tiltrotorplanet MV-22B Ospray, men Bougainville har även kapacitet att sjösätta olika typer av amfibiefordon.
Antingen finns det plats för en svävare, Landing Craft Utility, LCU. Fördelen med landstigningsbåten LCU är att den klarar av tyngre fordon. Det andra alternativet är två stycken ”LCAC”. Landing Craft Air Cushion är en 26,5 meter lång svävare som klarar hastigheter på över 40 knop. Den har en maxlast på 60 ton, men klarar 75 ton om situationen kräver det.
Det vattenfyllda däcket har gjorts extra stort på bekostnad av flyghangaren. Trots detta rymmer fartyget två olika jaktplan: Lockheed Martin F-35 Lightning II – samt McDonnell Douglas AV-8B Harrier II, som är den andra generationen av Harrier Jump Jet.
Bougainville härbärgerar även ett antal helikoptrar. För tunga transporter finns Sikorsky CH-53K King Stallion. För att stödja trupperna på marken finns attackhelikoptern Bell AH-1Z Viper. Till detta kommer transporthelikoptrarna Sikorsky SH-60/MH-60 Seahawk och Bell UH-1Y Venom – även kallad ”Super Huey”.
Bougainville kommer vara 257 meter lång, 32 meter bred, med ett deplacement på 45 693 ton. Topphastigheten ligger över 22 knop. Utöver besättningen på cirka 1 000 man har fartyget plats för omkring 1 700 marinkårssoldater.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!