Fordon

Fackets brev till GM: - Släpp inte bollen nu!

Stefan Löfvén, ordf. IF Metall.
Cecilia Fahlberg, ordf. Unionen.
Ulf Bengtsson, ordf. Sveriges Ingenjörer.

- Vi vädjar till styrelsen för General Motors att noga överväga initiativ från kvarvarande intressenter på Saab. Det skriver de tunga fackförbundsordföranden i ett öppet brev till styrelsen för General Motors.

Publicerad

På söndagen, efter att det blivit känt att holländska Spyker, lagt in ett förnyat bud på GM-ägda Saab Automobile, skrev de tre fackförbundsordförandena Stefa Löfvén på IF Metall, Cecilia Fahlberg på Unionen och Ulf Bengtsson ett öppet brev till GM och vädjade om att alla kvarvarande bud på Saab noga övervägs innan GM stänger dörren.

Öppet brev till styrelsen för General Motors

General Motors styrelse beslöt för några dagar sedan att påbörja en "ordnad avveckling av Saab Automobile". Det faktum att det nu finns ett kompletterande underlag från den tänkta köparen föranleder att genomförandet av detta beslut bör skjutas upp i avvaktan på en förnyad genomgång och analys.

Under det gångna året har arbetet med att hitta en ny ägare till Saab Automobile varit mycket intensivt. Samtidigt har företaget haft att hantera den djupaste efterfrågekris som drabbat, inte bara Saab, utan hela världens fordonsindustri. GM har under denna period som ägare tagit ett stort ansvar inte minst för företagets åtaganden mot underleverantörer.

De lokala fackliga organisationerna och de anställda har medverkat till en kostnadseffektiv och rationell produktion. Det har också inneburit stora uppoffringar från de anställdas sida, men var samtidigt nödvändigt i det läge företaget befunnit sig i. Vi beklagar djupt att de förhandlingar som hittills förts med tänkbara nya ägare av olika anledningar inte kunnat fullföljas. Vår uppfattning är samtidigt att det hade varit värdefullt om fler alternativ kunnat få en närmare prövning.

Vi menar att det senaste årets process för att långsiktigt stärka företaget alls inte har varit resultatlös. Förutsättningarna för en sådan lösning med fortsatt drift i Trollhättan har de facto stärkts: En trovärdig affärsplan har tagits fram och de finansiella och verksamhetsmässiga förutsättningarna har steg för steg förtydligats.

Saab står i dag mycket nära produktionsstart av en ny volymmodell och den nyligen träffade uppgörelsen om en försäljning av äldre produktionsutrustning har frigjort resurser som bidrar till att förbättra företagets ekonomiska förutsättningar.

Det råder ingen tvekan om att Saab befinner sig i ett mycket allvarligt läge som kan sluta i avveckling. Vid sidan av mänskligt lidande blir kostnaderna för ägare, anställda och alla berörda av en avveckling mycket höga. Vi vädjar därför till styrelsen för General Motors att noga överväga initiativ från kvarvarande intressenter.

Stockholm den 20 december 2009

Stefan Löfven Cecilia Fahlberg Ulf Bengtsson
IF Metall Unionen Sveriges Ingenjörer

GM:s kommentar till nya buden

2009-12-18. Detroit.

General Motors announced today that the intended sale of Saab Automobile AB would not be concluded. After the withdrawal of Koenigsegg Group AB last month, GM had been in discussions with Spyker Cars about its interest in acquiring Saab. During the due diligence, certain issues arose that both parties believe could not be resolved. As a result, GM will start an orderly wind-down of Saab operations.

“Despite the best efforts of all involved, it has become very clear that the due diligence required to complete this complex transaction could not be executed in a reasonable time. In order to maintain operations, Saab needed a quick resolution,” said GM Europe President Nick Reilly. “We regret that we were not able to complete this transaction with Spyker Cars. We will work closely with the Saab organization to wind down the business in an orderly and responsible manner. This is not a bankruptcy or forced liquidation process. Consequently, we expect Saab to satisfy debts including supplier payments, and to wind down production and the distribution channel in an orderly manner while looking after our customers.”

Saab will continue to honor warranties, while providing service and spare parts to current Saab owners around the world.

As part of its efforts to become a leaner organization, GM began seeking a buyer for Saab’s operations in January. Last week, Saab Automobile AB announced that it had closed on the sale of certain Saab 9-3, current 9-5 and powertrain technology and tooling to Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC). GM expects today’s announcement to have no impact on the earlier sale.

As the company continues to reinvent itself, GM has been faced with some very difficult but necessary business decisions. The focus will remain on the four core brands – Buick, Cadillac, Chevrolet and GMC – and several regional brands, including Opel / Vauxhall in Europe. This will enable the company to devote more engineering and marketing resources to each brand and model.

Detroit. General Motors announced today that the intended sale of Saab Automobile AB would not be concluded. After the withdrawal of Koenigsegg Group AB last month, GM had been in discussions with Spyker Cars about its interest in acquiring Saab. During the due diligence, certain issues arose that both parties believe could not be resolved. As a result, GM will start an orderly wind-down of Saab operations.

“Despite the best efforts of all involved, it has become very clear that the due diligence required to complete this complex transaction could not be executed in a reasonable time. In order to maintain operations, Saab needed a quick resolution,” said GM Europe President Nick Reilly. “We regret that we were not able to complete this transaction with Spyker Cars. We will work closely with the Saab organization to wind down the business in an orderly and responsible manner. This is not a bankruptcy or forced liquidation process. Consequently, we expect Saab to satisfy debts including supplier payments, and to wind down production and the distribution channel in an orderly manner while looking after our customers.”

Saab will continue to honor warranties, while providing service and spare parts to current Saab owners around the world.

As part of its efforts to become a leaner organization, GM began seeking a buyer for Saab’s operations in January. Last week, Saab Automobile AB announced that it had closed on the sale of certain Saab 9-3, current 9-5 and powertrain technology and tooling to Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC). GM expects today’s announcement to have no impact on the earlier sale.

As the company continues to reinvent itself, GM has been faced with some very difficult but necessary business decisions. The focus will remain on the four core brands – Buick, Cadillac, Chevrolet and GMC – and several regional brands, including Opel / Vauxhall in Europe. This will enable the company to devote more engineering and marketing resources to each brand and model.

2009-12-20.

Following Friday's announcement that GM will begin the orderly wind down of Saab, GM has received inquiries from several parties. We will evaluate each inquiry. We will not comment further until these evaluations have been completed.

Tom Wilkinson, John McDonald, Johan Willems och Stefan Weinman