Fordon
Experter analyserar störtade postplanets svarta låda

Varför postflygplanet SE-DUX störtade i fjällen i januari är ännu oklart. Men haveriutredarna närmar sig nu en förklaring.
Utredarna på Statens haverikommission har bedrivit ett intensivt arbete sedan det svenskregistrerade postflygplanet SE-DUX kraschade på väg med post från Oslo till Tromsö i Norge strax efter midnatt den 8 januari.
Bland annat har de tagit hjälp av haverikommissioner och experter i en rad olika länder. Den franska haverikommissionen har lyckat läsa ut data från minneskorten i planets kraschskadade svarta lådor. Och även motsvarande myndigheter i Norge, Kanada och Finland bidrar i utredningsarbetet.
Jonas Bäckstrand, som är ordförande i haveriutredningen, förklarar att man har velat använda sig av den bästa kompetensen inom olika områden.
Ombord fanns två piloter: en spansk och en fransk medborgare, som bägge omkom. Haveriutredarna har lyssnat på deras samtal och andra ljud som utspelat sig i cockpit och som spelats in av planets ena svarta låda. Strax före kraschen sände piloterna också ut ett nödanrop till deras flygbas i Tromsö.
De svenska utredarna har också tagit del av tekniska färddata som spelats in och börjar närma sig ett besked kring vad som möjligen kan ha legat till grund för olyckan. Men fortfarande återstår teknisk validering av data och kontroller.
– Eventuellt kan vi säga något mer snart framöver, säger Jonas Bäckstrand.
Redan en vecka efter kraschen kom uppgifter om att radardata visar att planet ska ha gjort en tvär gir bara några minuter innan det kraschade.
Enligt uppgift ska Sjöfartsverket ha bekräftat radarinformationen.
– Vi vill inte varken bekräfta eller dementera något eftersom vi inte vill spekulera i det här skedet, säger emellertid Jonas Bäckstrand.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev