FORDON

Expert: Därför är elbilen sårbar i snökaoset

Elbilen har både för- och nackdelar på vintern jämfört med bensin- och dieselbilar. Arkivbild.
Elbilen har både för- och nackdelar på vintern jämfört med bensin- och dieselbilar. Arkivbild.

Elbilen har många fördelar jämfört med klassiska bensin- och dieselbilar, även vintertid. Men att fastna i trafiken under ett långvarigt snöoväder är inte en av dem, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.

Publicerad Uppdaterad

Totalstoppet på E22 mellan Hörby och Kristianstad väntas släppa tidigast fredag morgon. De som velat har evakuerats ur den kilometerlånga kön, men för många bilister innebar kaoset isolering upp emot ett dygn i bilen.

I en sådan extrem situation har de klassiska bensin- och dieselbilarna fortfarande sina fördelar jämfört med elbilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

En fördel i det här sammanhanget är den traditionella bränsletanken, som alltid rymmer en stor mängd energi.

– En förbränningsmotor har så mycket spillvärme, man får ju värmen i kupén på köpet när man har motorn igång, säger han.

Där skiljer sig situationen mycket mot elbilen som behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram. Att elbilens batteri generellt sett rymmer mindre energi än vad tanken på en bensin- eller dieselbil gör beror ju dock främst på att batterier har så mycket lägre energitäthet. Det tillgängliga utrymmet ombord begränsar helt enkelt hur stort energilager som ryms. Dessutom är extra batterikapacitet dyrt. 

Fylla på bränsle

När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell. Med den informationen kan man också räkna själv på hur lång tid man klarar av att bli stående, menar Carl-Erik Stjernvall.

Skulle bränslet mot förmodan ta slut finns dessutom möjligheten att med en reservdunk fylla på mer, medan en urladdad elbil måste bogseras bort. Ännu finns inget utbyggt system på plats för att ladda där man står.

– Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar, säger han.

Så mycket energi kräver elbilen

Hur mycket energi drar en elbil för uppvärmning egentligen? Det är en fråga med många variabler. Yttertemperatur, önskad innertemperatur, isolering samt om bilen har värmepump eller inte är några av de viktigaste. Enligt Wired, som intervjuat Polestar, är effektbehovet omkring 3–4 kW, men det framgår inte vid vilken yttertemperatur etcetera. Om batteriet är fullt och har 80 kWh tillgänglig kapacitet innebär det alltså att värmen teoretiskt räcker i 20–27 timmar.

TIPS

Elbilskörning på vintern

Tänk på att räckvidden blir kortare. Du kan inte räkna med att ha samma räckvidd på vintern som du har på sommaren, våren och hösten.

Se till att ha laddsladden inkopplad när du står parkerad, om det finns möjlighet till det, och förvärm elbilen.

Planera resan om du ska köra långt och ta sikte på laddplatser längs vägen.

Tänk på att det drar mycket el att bara värma luft i kupén. Ha lite svalare i kupén och använd stol- och rattvärme i stället.

Kolla däcktrycket. För lågt lufttryck ökar förbrukningen, kortar räckvidden och ger försämrade vägegenskaper.

Ladda när du kommer fram till din destination, då batteriet är varmt, och inte när du ska starta din resa och batteriet är kallt.

Ladda med god marginal, redan när du har marginal kvar i batteriet, gärna minst 20 procent. Detta för att ta höjd för oförutsedda händelser: om det exempelvis sker en olycka framför dig, och vägen stängs av under flera timmar eller du måste ta en omväg.

Ta av takboxen om du inte behöver använda den. En elbil tappar runt 10 procents räckvidd i 110 km/h med takbox, jämfört med samma bil utan takbox.

Kör du i djup snö eller om det är mycket snömodd på vägen ökar motståndet och du får räkna med ytterligare kortare räckvidd.

Källa: Riksförbundet M Sverige

I realiteten kräver även andra funktioner el, bland annat batteriet för uppvärmning, vilket påverkar hur lång tid bilen kan hållas varm. Å andra sidan har många elbilister upptäckt att det är mycket effektivare att ha lägre kupétemperatur och i stället förlita sig på stolsvärme för att hålla kroppen varm. Stolsvärme drar bara omkring 50 W per säte.  

Exceptionell situation

I kaoset på E22 kallades försvaret in för att med hjälp av bandvagnar dra loss personbilar som fastnat i snön.

Situationen är exceptionellt ovanlig, betonar Carl-Erik Stjernvall, och inget man är förberedd på. Men det sätter också fingret på vilka utmaningar elbilen har under vintertid.

– En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern, säger han.

Fel i marknadsföringen

Carl-Erik Stjernvall och Riksförbundet M Sverige är framför allt kritiska mot branschen och hur elbilen marknadsförs, där räckvidden och laddningen gäller under sommarförhållanden. Tester som gjorts i Norge visar att de flesta elbilar de facto tappar mellan 20-40 procent när temperaturen ligger på minus.

– Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det.

Generellt har elbilen massor med fördelar och bättre än en diesel- och bensinbil sett till helheten, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Förutom ur miljösynpunkt är den billigare köra, även på vintern, och den går snabbare att värma upp. Att kontrollera antispinnsystemen är också lättare med en elmotor.

– Därför är det också viktigt med tydlighet, eftersom de flesta kommer att ha en elbil i framtiden, så att konsumenter vet vad som gäller, säger Carl-Erik Stjernvall.