Fordon
”Evighetståg” på 2,8 kilometer laddas i nedförsbackar
Fortescues 2,8 kilometer långa malmtåg förbrukar tillsammans 82 miljoner liter diesel om året. Foto: Fortescue Metals Group
Gruvbolagets Infinity Train kommer att omsätta tågsträckans höjdskillnader till energi i lokets batterier. Lösningen innebär att malmen kan transporteras utan laddinfrastruktur.
Uppdaterad
Australiensiska Fortescue siktar på att uppnå nollutsläpp till 2030, och som en del i sin strävan har gruvbolaget köpt upp Williams Advanced Engineering.
Enheten är sprungen ur Williams Formel 1-stall, och britterna levererar bland annat batterier till de eldrivna Formel E-bilarna. Enligt pressläppet kommer bolaget i Oxfordshire att förbli tämligen oberoende, men det batterielektriska området ska expandera under ledning av australiensarnas utvecklingsbolag Fortescue Future Industries.
Gruvjätten vill bland annat använda Williams expertis för att skapa ett ”evighetståg”. Deras Infinity Train ska bli världens första tåg som fraktar järnmalm med nollutsläpp genom att batterierna ombord laddas när tåget rullar i utförslut med hjälp av bromskraftåtervinning.
Batterierna är då tillräckligt laddade för att ta tåget hela vägen tillbaka till gruvan, i uppförsbacke – olastat.
Fortescue har för närvarande 16 tåg i drift. Vardera utgörs av 244 vagnar vilket ger respektive ekipage en längd på cirka 2,8 kilometer, med kapacitet att frakta 34 404 ton järnmalm. I dagsläget förbrukar tågen sammanataget 82 miljoner liter diesel om året. 2030 ska de 54 loken vara ersatta.
Utvecklingskostnaden för Infinity Train beräknas till 476 miljoner kronor under de första två åren. Fortescue tror att projektet kan leverera världens mest effektiva batterielektriska lok, och genom att de laddas av gravitationen torde man slippa installera anläggningar som producerar grön el såväl som en laddinfrastruktur för tågen.
Uppdatering: Vi har lagt till information om att tåget går olastat tillbaka till gruvan, i uppförsbacke.