Fordon

"En mycket svår situation för Hägglunds"

Hägglunds vd Jan Söderström är chockad över att Försvarets Materielverk valt finska Patria AMV som Sveriges pansarterrängfordon framför Hägglunds SEP.

Publicerad

- Vi är förvånade över resultatet, vi kan inte förstå varför FMV inte valt ett fordon de själva varit med och utvecklat under många år. Behovsbilden ändras trots allt inte över en enda natt.

Truppfordonet Sep har utvecklats gemensamt av Hägglunds och Försvarets Materielverk, med en investering på omkring en miljard offentliga medel och upp till 700 miljoner från Hägglunds.

- Detta är en mycket svår situation för Hägglunds. Jag har inte sett någon som kunnat gå vidare med en sådan produkt internationellt utan att ha en order på hemmaplan.

Sep är en tekniskt avancerad vagn, jämfört med många av de hjulgående pansarfordon som är i bruk i dag. En viktig punkt är ett elhybridsystem, som bland annat gör att fordonet kan gå tyst. En annan är ett modulsystem som gör fordonet billigt i grundutförande.

Sep-projektet startades 1994. 2007 kom en allvarlig smäll när Storbritannien valde den äldre Piranha, med ursprung i Schweiz, för ett inköp av 3000 fordon. Och nu var det dags för en ny besvikelse.

- Det är en väldigt olycklig situation, inte bara för Hägglunds och Örnsköldsvik utan för Sverige och svensk fordonsindustri.

Projekt inom försvarsindustrin har ofta ett svårt moment 22 att överbrygga. Om inte det egna landet köper produkten blir internationella kunder tveksamma. Och utan att ha systemet i aktivt bruk har det egna försvaret, ofta med svåra budgetbegränsningar, svårt att göra inköp som kan ses som ”stödköp”.

Hägglunds kommer dock att jaga nya kunder.

- Det tar några dagar innan vi har en strategi om hur vi går vidare. Vi vet vad Svenska försvaret och många andra länder behöver, vi är övertygade om att Sep är bäst, säger Jan Söderström.