Fordon
Elmotor blir råvarukälla
Den stora andelen sällsynta jordartsmetaller i permanentmagneterna som används i elmotorer gör dessa intressanta som återvinningsobjekt.
Inom den nystartade projektet More (Motor Recycling) ska industriföretag och högskolor tillsammans ta fram en plan för hur elmotorer ska tillverkas, återvinnas och sedan återanvändas i framtida elmotorer.
De kompakta och lätta synkronmotorer som kommer att bli allt mer efterfrågade i elbilar och hybridfordon använder permanentmagneter som innehåller upp till 30 procent sällsynta jordartsmetaller.
Eftersom en stor del av dessa viktiga metaller kommer från Kina, och Kina har klargjort att exporten kommer att begränsas i takt med att landet själv behöver jordartsmetallerna, blir det allt viktigare att utveckla metoder för att återanvända metallerna, eller hitta ersättningsmaterial.
Forskarna ska undersöka olika sätt att återanvända elmotorerna, som innefattar såväl återvinning av jordartmetallerna ur skrotade elmotorkomponenter som reparation och återanvändning av hela komponenter i nya motorer. Forskningsarbetet ska resultera i modeller för hela kretsloppet kring framställningen av elmotorer.
2014 ska arbetet vara klart. Bland deltagarna finns Siemens, Daimler, universiteten i Erlangen och Clausthal samt Fraunhoferinstitutet. Meningen är att kunskapen ska vara tillämpbar även i annan industri än fordonsindustrin, exempelvis inom vindenergisektorn.