Elfordon som effektreserv: "Elnätet är inte internet"

2018-02-05 10:57  
Moderator Henrik Glette, kommunikationschef Statnett, Jonas Persson, chef kraftteknik Vattenfall R&D, Sonja Monica Berlijn, FoU-chef Statnett, Lawrence Jones, chef för internationella program på Edison Electric Institute, Hyoungmi Kim, policyspecialist på kinesiska NRDC. Foto: Johan Kristensson

Hur ska en miljon uppkopplade elbilar fås att agera som ett kärnkraftverk? Elexperten Lawrence Jones påpekar en viktig skillnad mot ett annat nätverk.

Ny Teknik sökte nyligen svaret på frågan hur vårt elnät ska klara av en betydande mängd elfordon i framtiden. Svaren vi fick var att det nog ska gå bra men att flaskhalsar kan uppstå i de lokala näten. Lösningen är att styra om laddningen av elbilar till natten.

Frågan diskuterades även på Nordic EV Summit i Oslo under rubriken "Kommer nätet att kollapsa?”, men utifrån ett mer internationellt perspektiv med paneldeltagare från Norge, Sverige, Kina och USA.

Sonja Monica Berlijn, chef forskning och utveckling på norska Statnett och professor i digitalelektriska kraftsystem, påtalade att någon kollaps inte är förestående men att människor bör undvika att plugga in sina elfordon torsdag kväll efter jobbet – det kommer nätet inte att klara.

- Problemet är att alla i dag fokuserar på att ladda snabbt vilket kräver massor av effekt. Lösningen är i stället att sänka effekten, säger hon.

Läs mer: De bygger smartaste elnätet – där elbilar ska hindra effektbristen

Jonas Persson, chef för kraftteknik på Vattenfall R&D pratade om två typer av kontrollsystem nätbolagen har för att undvika överbelastning: mjukt och hårt.

- Det är kanske inte så viktigt för mig som elbilsägare att ladda exakt när jag kopplar in sladden. Att då styra laddningen till natten kallar vi mjuk kontroll. Men om alla samtidigt ska åka till sina hus i fjällen för att åka skidor kan det bli nödvändigt med hård kontroll. Då kan du inte ladda över huvud taget eftersom nätet annars kan kollapsa, säger han.

Hyoungmi Kim, policyspecialist på kinesiska NRDC, fokuserade på batterilagring som ett sätt att avlasta elnäten. Att uppgradera näten i megastäder som Peking och Shanghai kommer att bli dyrt.

- Kina har hittills drivit på för elbilar. I nästa steg kan vi komma att få se samma sak med batterilagring, säger hon.

Läs mer: Så ska elnätet försörja fem miljoner elbilar

Amerikanen Lawrence Jones, chef för internationella program på Edison Electric Institute och med överblick av många marknader, antog en mer filosofisk hållning till frågan om näten kollapsar eller inte.

- Elbranschen över hela världen funderar på detta. Googla så hittar du hur många rapporter som helst med olika scenarion och spekulationer. Problemet är att vi inte kan veta vad som sker i framtiden. Hur planerar du för framtiden när du inte vet hur många personer i Oslo som kommer att köpa en elbil?

Han påpekade också att elnätet hittills i huvudsak fungerat enkelriktat, från kraftverken ut till kunderna.

- Hur kommer de ekvationer vi använt för att räkna på detta att fungera i ett nät där elen flödar åt båda hållen? Själva fundamentet för elnätet är på väg att förändras, säger han.

Så kallad vehicle to grid (V2G), där bilarnas batterier kopplas upp mot elnätet för att minska behovet av installerad effektkapacitet, spås bli viktigt i framtiden. Men också det innebär utmaningar, påpekar han.

- Hur ska du få en miljon elbilar att fungera som ett kärnkraftverk tillsammans? Elnätet är inte som internet. Det har fysiska begräsningar som internet inte har, säger han.


Uppdatering: I denna version av texten har Sonja Monica Berlijns titel korrigerats.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt