Fordon

Elfärjan Ampere smyger tyst över fjorden

Batteridrivna bilfärjan Ampere har nu tagits i trafik i Sognefjord. Den smyger tyst och emissionsfritt över fjorden 34 gånger per dygn. Foto: Siemens

34 gånger per dygn smyger den eldrivna färjan Ampere över Sognefjord i Norge och minskar bränslekostnaderna med 60 procent.

Publicerad

Färjerederiet Norled har låtit bygga den helt eldrivna färjan vid varvet Fjellstrand. Siemens fick uppdraget att installera den elektriska utrustningen.

Den 80 meter långa och 20 meter breda färjan har plats för 360 passagerare och 120 fordon. 34 gånger per dygn trafikerar Ampere den sex kilometer långa sträckan över Sognefjord.

Fartyget drivs av två elmotorer med vardera effekten 450 kW. Elförbrukningen vid en resa ligger på 150 kWh. Hela systemet är utrustat med tre batteripack: ett ombord och ett vid vardera tilläggsplatsen på vardera 260 kWh, som förser Ampere med ström när färjan ligger vid kaj.

Litiumjonbatterierna vid pirerna laddas försiktigt från nätet så snart färjan har lagt ut. En resa över fjorden tar ca 20 minuter. Batterierna ombord laddas nattetid när färjan inte är i trafik.

Ampere är tillverkad av aluminium vilket gör den lättare än ett stålbygge, trots att batteripaketet väger tio ton. Med aluminium i skrovet väntas även underhållskostnaderna bli lägre. Eldriften minskar bränslekostnaderna med 60 procent jämfört med en konventionell dieseldriven färja.