Fordon
Efter kraschen – nu uppgraderar Tesla

En säkerhetsuppdatering baserad på en krasch. Det är vad Tesla tar till efter att en Model 3 totalkvaddats.
I Sverige har Folksam och Volvo haverikommissioner. Personal som analyserar vad som hänt i bilolyckor – och som utifrån den kunskapen optimerar krav och modeller för att göra bilar säkrare. Amerikanska Teslas tillvägagångssätt är lite annorlunda.
Tidigare i år råkade en Teslaförare ut för den första kraschen i hög fart med nya Model 3. Otroligt nog blev personskadorna ringa, men bilen vart skrotfärdig.
Historien slutar dock inte där. På Reddit valde föraren, passande nog under alias ”Model_3_Crash_Dummy”, att dela med sig av upplevelsen och lade upp bilder. Hen skriver att: ”Alla, från sjukvårdarna till bärgaren sa att folk normalt sett inte klarar sig i sådana här krockar. Hade det varit en vanlig bil med förbränningsmotor skulle jag ha varit död eller i mycket sämre tillstånd”.
Föraren berättar att hen skadade foten lätt från gaspedalen. Passageraren fick lite värre skador i och med att armen kastats in i och krossat infotainmentskärmen av krockkrafterna.
Det senare skapade även ett problem. Då skärmen var förstörd – gick det inte att öppna handskfacket och få ut försäkringspapprena.
Men Teslas respons var snabb. Elon Musk twittrade ut att man kommer att uppdatera bilarna för att förbättra säkerheten.
Tesla Model 3 owner shares insight on vehicle safety after 60 mph crash - https://t.co/ayKls1j9jW pic.twitter.com/V8XT4M7sgp
— TESLARATI (@Teslarati) February 15, 2018
Så vad kommer man göra? Det första och snabbaste är att man kommer göra en mjukvaruuppdatering som innebär att handskfacket öppnas automatiskt när bilen kommer till ett stop efter en krasch.
Det andra är att Tesla nu kommer att se över hur man ska göra för att plastlaminera skärmen – så att den inte riskerar att krossas och ge skärskador.
Det här är inte första gången som Tesla-chefen är snabbt ute och utannonserar förbättringar baserade på information från bilköparna. I fjol inkorporerades förslag som rattvärme och ”Easy entry mode” (där ratten höjdes och sätet sköts bakåt när bilen parkerades) – båda två önskemål som kommit in via twitter.
Till saken bör nog nämnas att även om Tesla är föredömligt snabba i responsen – visar olyckan att man inte har en lång historia. De traditionella biltillverkarna har exempelvis sedan länge insett att man inte kan ha komponenter som i krockar bryts isär till vassa objekt.