Fordon

Dynamiska farthinder

stoppar fortkörare

Dynamiska vägbulan. Se Ingemar Franzéns fullständiga grafik längst ned i artikeln.

Under nästa vecka installerar Linköpings kommun två dynamiska farthinder som straffar bilförare som kör för fort. Tekniken har utvecklats av det lilla Norrköpingsföretaget Rinova Traffic. I Alingsås testas en annan svensk lösning från företaget Safezone.

Publicerad

I Linköping ska farthindren placeras i en olycksdrabbad korsning i närheten av universitetet.
Själva hindret består av en fyra centimeter hög klaff. Normalt fjädrar den tillbaka när ett fordon rullar över. Men när en bil som kör för fort ska passera, låser klaffen sig i uppfällt läge.


- Det smäller till i hjulen när man kör över, säger Richard Nilsson, vd och grundare av företaget Rinova Traffic i Norrköping, som utvecklat tekniken.


Enkel och billig teknik

Bilarnas hastighet mäts med hjälp av en radar. För fartsyndare spärras hindret med elektromagneter.


- Jämfört med andra lösningar är tekniken enkel och förhållandevis billig, säger Richard Nilsson.


Installationen i Linköping är den första av företagets patenterade teknik. I slutet av november ska farthind-ren testas även i Malmö och under nästa år i Göteborg.


Priset är cirka 200 000 kronor, men vid större volymer hoppas Richard Nilsson att det kan sjunka.


Flera olika system har provats

Ett betydligt dyrare holländskt, hydrauliskt styrt farthinder, som också reser sig för fortkörare, har tidigare testats i Örebro och Stockholm. I Örebro är det fortfarande är i bruk.


I Gävle har det gjorts försök med en uppblåsbar variant.


- Vi har tittat på flera alternativ innan vi valde Rinovas lösning och projektet kommer att utvärderas om ett halvår tillsammans med forskningsinstitutet VTI, säger Hans Lindberg, projektledare på Linköpings kommun.


- En fördel med systemet är att det bara straffar den som kör för fort.


Att fasta vägbulor sänker hastigheten är väl belagt, men de leder också till problem med förseningar för utryckningsfordon.


Safezone räddar ryggen

För busschaufförer och andra yrkesförare sliter det på ryggen att passera många vägbulor varje dag.


De problemen vill ett annat svenskt företag, Safezone i Alingsås, lösa med sitt höj- och sänkbara farthinder. Det lägger sig platt för bussar, ambulanser och andra utryckningsfordon, under förutsättning att dessa fordon försetts med en transponder som skickar ut en signal till väghindret.


Själva nedsänkningen görs pneumatiskt och tar 1,8 sekunder.


- Det ska fungera för en ambulans som kör i 70-80 kilometer i timman, säger Safezones vd Jonas Hansson.


En prototyp har testats sedan i april i år. Före årsskiftet ska tekniken för första gången testas i stadsmiljö när två farthinder installeras i Alingsås.