Fordon
DS skrotar anrik fransk mjukfjädring
Citroën C5 blir kanske sista modellen med gasvätskefjädring från franska PSA. Foto: PSA
Nya franska lyxmärket DS, med anknytning till legendariska Citroën DS, utrustas inte med lyxcittrans anrika gasvätskefjädring.
Enligt branschtidningen Automotive news slopar tillverkaren PSA den fjädringsteknik som var utmärkande för den futuristiska bilen Citroën DS mellan 1955 - 1975.
Den hydropneumatiska fjädringen gav cittran unika vägegenskaper, och anses även ha räddat dåvarande franske presidenten Charles de Gaulle vid ett attentat 1962 då bilen kunde ta sig från attentatsplatsen trots flera sönderskjutna däck.
Tekniken används i nuvarande modellen Citroën C5, och väntades införas i PSA:s nya satsning på lyxmärket DS, som ska associera till den mjuka gången och avancerade tekniken i gamla Citroën DS.
PSA vill inte kommentera uppgifterna, men enligt Automotive News ska personer med insyn i företaget antyda att nya vd:n Carlos Tavares söker kostnadsbesparingar inte minst när det gäller specialkomponenter som tillverkas inom koncernen.
Hydropneumatiken är en sådan teknik som är dyr och komplicerad. Elektroniskt reglerad fjädring blir både billigare och mindre komplicerad.
Den fabrik inom PSA-koncernen som tillverkar komponenter för systemet är fortfarande leverantör till pneumatiska fjädringskomponenter åt Rolls Royce.