Elbilar
Deras värmefolie sparar på elbilarnas batterier

Elbilsbranschen jagar efter energieffektiva sätt att driva systemen i bilen för att inte behöva kapa på räckvidden. Nu har tyska teknikföretaget IAV utvecklat ett koncept som elbilstillverkare lär älska.
I elbilseran är räckvidd en ny prestandaparameter som har blivit otroligt viktig. Hur många km utan lokala utsläpp klarar en modell? Svaret på den frågan är mer intressant än hur många hästkrafter det finns under huven – eller för den delen hur accelerationssnabb bilen är.
Det här innebär att biltillverkare och underleverantörer har inlett en jakt på hur man kan ta vara på den energi som finns i batterierna. Nu har ingenjörerna på IAV samt specialistföretaget Louisenthal utvecklat ett koncept som verkligen ger plus i flera led.
Idén är att göra uppvärmning av kupén mer energieffektiv, och därmed inte behöva kapa lika mycket på räckvidden som med konventionella system.
Nätet leder värme i kupén
Själva grunden är en tunn, transparent och förhållandevis billig och enkel folie kallad Smartmesh som Louisenthal har tagit fram. Folien har ett ledande nät på ytan som kan användas för att leda värme. Om man installerar folien i en bilkupé hjälper den att distribuera värme effektivt. Tanken är att detta ska komplettera fordonets vanliga värmesystem.
– Vi kan tillverka Smartmesh-folie i en industriell skala och erbjuda ett energisparande och enkelt tillägg till vanliga värmesystem för framtida elbilskoncept, säger Daniel Lenssen, chef för affärsutveckling på Louisenthal i ett uttalande.
Ska minska energiförbrukning med 20 procent
IAV har simulerat hur folien skulle prestera integrerad i dörrsidor och även testat den i en demonstrator. I simuleringen framgick det att klimatet i kupén snabbare uppnådde komforttemperatur vid låga utetemperaturer tack vare folien.
Även efter uppvärmningen var energibesparingen stor och IAV skriver att energiförbrukningen kan minskas med upp till 20 procent tack vare strålningsvärmen folien ger. Och effektivare klimatanläggning ger bättre räckvidd – hela sex procent enligt simuleringar.
– Med det här värmekonceptet kan vi visa att utöver de mer uppenbara tillvägagångssätten finns det andra sätt att åstadkomma markanta energibesparingar, och med detta potential för att utöka räckvidd, säger Rico Baumgart, ansvarig för fordonsdynamik på IAV, i uttalandet.