Fordon

De vill komplettera sin första elbil med en suv

Foto: Smnt

Enligt Lucid Motors ska elbilen med tusen hästkrafter som toppar över 300 km/h börja tillverkas nästa år. Men företaget har inte ens inlett bygget av en fabrik. Samtidigt meddelar teknikchefen att man nu planerar för en andra modell – en suv. 

Publicerad

Det har snart gått två år sedan den amerikanska elbilstillverkaren flaggade för sin första modell. Produktionsstart för Lucid Motors sedan Air är satt till 2020, men uppstartföretaget har inte ens kommit igång med bygget av sin fabrik. Under förra året säkrade bolaget förvisso över en miljard dollar från Saudiarabiens Public Investment Fund, men många anser att Lucid Motors inom kort behöver visa upp mer framåtrörelse för att behålla sin trovärdighet.

Det gäller inte minst med tanke på den prestanda som man utlovar. Enligt tillverkaren kommer Air ha en räckvidd som överstiger 640 kilometer. Med en 400 hk-motor på framaxeln och en 600 hk-motor på balaxeln ska bilen klara 0-96 km/h på mindre än 2,5 sekunder. Toppfarten sägs överstiga 320 km/h – och enligt företaget har en modifierad version av prototypen nått 378 km/h på bana.

Kan presenteras senare i år

Prislappen är i dagsläget satt till 60 000 dollar med tillval som kan dra iväg kostnaden till mer än 100 000 dollar. Trots att den första modellen hänger i luften har bolagets tekniska chef bekräftat för The Verge att man nu arbetar med utvecklingen av en andra modell – en suv. Den nya bilen kan eventuellt utannonseras redan senare under 2019.

– Vi har satt en plan för framtida modeller och vi kommer förhoppningsvis vara i en position för att presentera den här planen senare i år. Med Lucid Air-plattformen har vi definitivt en plattform som passar utmärkt för fler fordon än bara Air. Och givetvis vill vi utnyttja det här, säger Peter Rawlinson, chief technology officer på Lucid Motors till The Verge.

De har tidigare tagit del av Lucid Motors planer från 2016, och då ingick en crossover och en fullstor suv utöver sedanen. Enligt The Verge kommer trycket kring att lansera en suv från den saudiske investeraren, och enligt statistiken från Jato så är det där som tillväxten finns. Trots att den globala bilförsäljningen gick ned så ökade segmentet suvar med sju procent, vilket drevs på av små och mellanstora crossovers.

Ett återstående problem för Lucid Motors är dock att investeringen från Saudiarabien måste godkännas av myndigheterna. Landet har hamnat under USA:s lupp efter mordet på journalisten Jamal Khashoggi, som säga ha ägt rum på det saudiska konsulatet i Turkiet. Peter Rawlinson tror dock att investeringen kommer godkännas, men teknikchefen hävdar att Lucid Motors har en ekonomi som innebär att man kommer kunna fortskrida med planerna även vid ett eventuellt nej.