Deras flygplan sägs matcha Airbus A350 i antal passagerare och last, men v-designen på den flygande vingen ska ge 20 procent lägre förbrukning. Nu har universitetet provflugit en skalmodell.
Formgivningen må se ut som science fiction men den sägs ha potential för att ge ett tio procent högre glidtal, vilket anger förhållandet mellan luftmotstånd och lyftkraft.
Bränsleförbrukningen 20 procent lägre
Enligt universitetets datamodeller kommer den lägre vikten tillsammans med formgivningen att innebära 20 procent lägre bränsleförbrukning än de mest effektiva kommersiella modellerna på marknaden.
Hur beter sig v-designen i luften?
Annons
Under sommaren tog TU Delft sin flygande skalmodell till en väl skyddad flygbas i Tyskland och tillsammans med ett team från Airbus genomfördes jungfruturen.
Medan det verkliga flygplanet ska ha en längd på 55 meter är skalmodellen 2,76 meter lång med 3,06 meter mellan vingspetsarna.
Planet hade för mycket ”dutch roll”
Operatören klarade av att starta och landa flygplanet samt utföra en rad manövrar i luften. Det skriver universitetet på sin hemsida – och har släppt en film från provflygningen.
Forskarna noterade att den 22,5 kilo tunga modellen i sin nuvarande design lider av allt för mycket så kallad ”dutch roll”, som är en kombination av svängningar i stjärtpartiet och att flygkroppen vaggar i sidled.
Detta påverkade landningen något, och det kommer att krävas vissa förbättringar i formgivningen.
Foto: TU Delft
Lika många passagerare som Airbus A350
De data som samlades in under testet ska utgöra grunden för en aerodynamisk modell som sedan kan användas för att skapa en flygsimulator.
Det framtida passagerarflygplanet är tänkt att ha 314 sittplatser i sitt grundutförande, vilket är samma som en Airbus A350 – och även lastkapaciteten ska vara identisk.
Annons
Ett jämförbart vingspann innebär samtidigt att den flygande vingen inte kräver förändringar av landningsbanor eller annan infrastruktur.