Fordon

De autonoma båtarna kan bilda broar och öar

Foto: MIT
Foto: MIT
Foto: MIT

MIT har utvecklat en flotta av autonoma båtar som ska frakta folk och gods på Amsterdams kanaler. De kan bland annat köra i fordonståg – utan att kommunicera.

Publicerad

Autonom teknik är ett brett område som omfattar allt från personbilar och poddar till farkoster på vattnet. Och det är inte bara lastbilsbranschen som jobbar med ”platooning”, det vill säga teknik för att köra i fordonståg. Tidigare i år visade företaget Aurrigo up podden Swarm – som har förmågan att köra i fordonståg och svärma som en insekt.

Vid MIT har Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) och Senseable City Lab skapat en flotta av autonoma robotbåtar – den första i sitt slag.

De är primärt avsedda för att frakta människor och gods på Amsterdams kanaler, men via platooning kan de exempelvis skapa en tillfällig bro eller en större flytande plattform bestående av en mängd båtar. Förmågan att ”följa John” innebär att man kommer runt vanliga problem med glapp och fördröjningar i kommunikationen.

Projektet inleddes för fem år sedan med meterlånga båtar som nu har vuxit till en längd på två meter. Roboat II väger drygt 50 kilo och fyra propellrar innebär att den kan förflytta sig i alla riktningar.

Även om tvåan kan ta några passagerare så är båten i halvskala – för nu byggs en fyra meter lång version av The Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions. Slutversionen ska ta upp till sex passagerare.

Foto: MIT

Institutet i Nederländerna och MIT har utvecklat algoritmer för navigation och samarbete som påminner om den teknik som autonoma bilar använder. Roboat II har framgångsrikt navigerat genom Amsterdams kanaler, Under tre timmar körde båten runt på egen hand för att sedan återvända till exakt samma plats, med en felmarginal på 17 centimeter.

För sin navigation använder båten gps, lidar och en ny algoritm för ”Simultaneous Localization and Mapping” (SLAM). Med utgångspunkt från sensordatan lägger ledarbåten upp en lämplig rutt. Andra exemplar kan sedan följa den i ett fordonståg, utan någon direkt kommunikation mellan båtarna. De förutser i stället ledarbåtens avsikter. Farkosterna kan färdas på rad såväl som i bredd. Se klippet nedan.