Fordon

Därför kopplar jättarna upp sina bilar

Foto: Grafik: Jonas Askergren
ZTE visade upp appen My Drive med röststyrning av samtal, meddelande och musik på mobilmässan MWC i år. Här i en uppkopplad Chevrolet Camaro. Foto: Helen Ahlbom
Ford Focus, första uppkopplade modellen i Europa med Sync 2, en lösning för röststyrning av ljud- och klimatan­läggning och navigering. Foto: Helen Ahlbom
Tesla Model S, med en 17 tums pekskärm, visades upp i den spanska operatören Telefonicas monter. I Sverige ska Teslan anslutas till Telias nät. Foto: Helen Ahlbom
Mercedes-Benz, här med världens första medielösning baserad på Qualcomms mobilkrets Snapdragon för bilar. Foto: Helen Ahlbom
BMW marknadsför sina nättjänster som Connected Drive, som ger allt från trafikinfo till förprogrammering av bilvärmen. Foto: Helen Ahlbom
Martin Kristensson, chef för appar och innehåll i bilen, Volvo Cars. David Holecek, varumärkeschef uppkopplade tjänster, Volvo Cars. I Volvos nya XC60 sitter sim-kortet i handskfacket. Bildskärmen på 7-tum sitter till höger om föraren. Apparna kan styras på flera sätt. Genom reglagen på sidan om skärmen, genom knapparna på ratten eller genom röststyrning. Webbläsarfunktionen fungerar bara om man kör långsammare än några kilometer per timme. Foto: Sören Håkanlind

Bilar uppkopplade till mobilnätet har funnits i över tjugo år. Men antalet exploderade häromåret när det gick att sätta på motorvärmaren med mobilen. Alla vill vara med. Vare sig man heter Volvo och BMW eller Apple, Google och Ericsson.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här