Fordon

Då serietillverkar BMW ett solid-state-batteri

Till 2030 siktar BMW Group på att minst hälften av den globala försäljningen ska vara renodlade elbilar. Foto: BMW

I Bayern forskas det intensivt kring fast elektrolyt. Innan 2025 ska BMW visa upp ett fordon med solid-state-batteri – och celler kommer att serietillverkas mot slutet av årtiondet.

Publicerad

Batterier med fast elektrolyt utlovar en längre räckvidd med samma antal celler, alternativt mindre batterier som kan ge lättare elbilar.

Mercedes var först bland tillverkarna med ett solid-state-batteri i el-bussen Ecitari G. Det ryktades förra året att Toyota tänkte släppa en prototyp vars batteri med fast elektrolyt sades kunna laddas fullt på cirka tio minuter och leverera en räckvidd på 500 km.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här