Fordon
Då serietillverkar BMW ett solid-state-batteri
I Bayern forskas det intensivt kring fast elektrolyt. Innan 2025 ska BMW visa upp ett fordon med solid-state-batteri – och celler kommer att serietillverkas mot slutet av årtiondet.
Batterier med fast elektrolyt utlovar en längre räckvidd med samma antal celler, alternativt mindre batterier som kan ge lättare elbilar.
Mercedes var först bland tillverkarna med ett solid-state-batteri i el-bussen Ecitari G. Det ryktades förra året att Toyota tänkte släppa en prototyp vars batteri med fast elektrolyt sades kunna laddas fullt på cirka tio minuter och leverera en räckvidd på 500 km.
Kinesiska Nio hävdar att deras kommande solid-state-batteri ska ge en räckvidd på 1 000 km.
Nu meddelar BMW Group att koncernen skyndar på sin utveckling av framtidens batteriteknik, för ”Neue Klasse”, den nya flexibla arkitektur för elbilar som ska ta över när den existerande elbilsarkitekturen skrotas 2025. Inom IPCEI (Important Projects of Common European Interest) utvecklas hållbara och kostnadseffektiva batterier.
– Världens grönaste elbil ska vara en BMW – hållbar från den första idén och ända till återvinningen. Vi utvecklar framtidens battericell: Den kommer att vara kraftfull, säker, kostnadseffektiv och gå att återvinna, säger BMW-toppen Frank Weber i ett pressmeddelande.
”Stort teknikkliv”
Den stora skrällen är dock löftet om en tämligen nära förestående bil med solid state-batterier, följt av ett masstillverkat batteri.
– Vi håller på med intensiv forskning kring batteriteknik med fast elektrolyt. I slutet av det här årtiondet kommer vi att implementera ett fordonskompatibelt solid-state-batteri för serietillverkning. Vi har för avsikt att visa upp ett demonstrations-fordon som har tekniken långt före 2025, säger Weber.
Till 2030 siktar BMW Group på att minst hälften av den globala försäljningen ska vara renodlade elbilar. Totalt räknar koncernen med att få ut tio miljoner bilar på vägarna under de kommande tio åren, vilket då skulle innebära att de hamnar under EU:s satta mål om koldioxidminskning för 2025 och 2030.
– Med Neue Klasse kommer vi att ta ett stort teknikmässigt kliv inom eldrift. Vi vill öka cellernas energidensitet avsevärt och minska kostnaden för materialanvändning samt produktion, säger styrelseordföranden Oliver Zipse.