Containerfartyget i Suezkanalen rör på sig

2021-03-29 17:28  

Det gigantiska fartyget Ever Given har nu lossats och börjat röra sig framåt i kanalen, uppger representanter för kanalbolaget.

Fartyget är på måndagseftermidaggen, svensk tid, på väg till Bittersjöarna, som ingår i Suezkanalen. Där ska fartyget undersökas, uppger rederiet Evergren rapporterar Reuters.

Utfallet av undersökningen kommer att avgöra om fartyget är sjödugligt och kan fortsätta sin färd. Det ska även beslutas vad som ska hända med lasten ombord.

Redan natten till måndagen kom positiva signaler från den blockerade kanalen. Under morgonen fick Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen som Ever Given tillhör, besked om att det började hända saker.

Ever Given är proppen hela världen fascinerats av. Det har gått snart en vecka sedan containerfartyget fastnade på sniskan i Suezkanalen, en av världshandelns viktigaste farleder.

Både import- och exportlast har påverkats och Fredrik Hermansson räknar även med problem när det gäller containertillgången en tid framöver.

– När detta lossar kommer det att bli ett stort tryck på de europeiska hamnarna på kontinenten och många transporter är försenade, sade han till TT tidigare under måndagen.

20 000 kubikmeter sand

Under det intensiva arbetet med att få loss Ever Given har nära 20 000 kubikmeter sand grävts bort på båda sidor containerfartyget.

Hittills har Ever Given hindrat över 350 väntande fartyg från att passera kanalen, med stora kostnadsökningar för världshandeln som följd. Ett normalt dygn passerar varor till ett värde av motsvarande uppemot 100 miljarder kronor genom kanalen, enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List.

Tidskriften uppger också att nära 90 procent av all drabbad last saknar försäkring mot försening i transporten.

Marinföretaget Inchcape skriver på Twitter att Ever Given flyter för egen maskin sedan 04.30 egyptisk tid. Det är ett stort steg mot att öppna upp den viktiga kanalen igen, även om räddningsarbetet kring fartyget ännu inte är avslutat. ”Mer information om nästa steg kommer så fort mer är känt”, skriver Inchcape.

Den egyptiska Suezkanalmyndigheten beskrev det som att skeppets kurs hade rätats upp till 80 procent, enligt nyhetsbyrån AFP.

Fredrik Hermansson vill i nuläget inte spekulera om hur planen ser ut för fartyget.

– Vi väntar på det officiella klargörandet. Det som är viktigt att säkerställa är att fartyget är sjödugligt och att det kan fortsätta utan skador. Om så inte är fallet får vi reparera det, men vi hoppas att det är sjödugligt och kan fortsätta sin planerade rutt.

Under räddningsarbetet har 14 bogserbåtar varit på plats, men det har befarats vara otillräckligt för det 400 meter långa fartyget, uppger det norska rederiet Leth Agencies, som hjälper till i arbetet, enligt nyhetsbyrån NTB.

Myndigheterna ska även ha övervägt att lyfta av ett antal av de 18 300 containrar som Ever Given är lastat med, allt för att underlätta arbetet med att få loss fartyget.

 

(Texten är uppdaterad)

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt