Fordon

Chalmersforskare: Så blir flygplanet bränslesnålt

Flygmotorkonceptet öppen rotor har potential att minska bränsleförbrukningen med 15 procent. Foto: Chalmers

Växlad turbofläkt och öppen rotor. Nygamla flygmotorkoncept kan vara tricket som minskar flygets klimatpåverkan.

Publicerad

Under de senaste 40 åren har försäljningen av flygbränsle ökat med dryga 2 procent om året. För att minska flygets påverkan på klimatet krävs därför nya tekniska lösningar. Det konstaterar Chalmersforskaren Linda Larsson.

I sin doktorsavhandling har hon bland annat studerat flygmotorkonceptet öppen rotor, mer känt som "open rotor". Där genereras det mesta av dragkraften av två motroterande propellerrader istället för en innesluten fläkt. Det möjliggör större motordiametrar, och därmed högre framdrivningsverkningsgrad, utan att för den skull ge ett alldeles för stort och tungt motorhölje.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här