Fordon

Bussen kör autonomt i stadens kollektivtrafik

Bussen från turkiska Karsan har 21 säten och plats för 50 personer. Foto: Karsan

Efter flera års tester – nu har Norge släppt loss Europas första självkörande buss i linjetrafik.

Publicerad

Den autonoma busstrafiken är på gång. 2018 rullade Nobis med ett testfordon i Kista och samma år fick Chalmers en självkörande Navya-buss.

Ett exempel från ett annat land är japanska Muji vars fordon använder autonom teknik från finska bolaget Sensible 4.

De har det gemensamt är att fordonen är små – ingen av dem levererar dimensioner som en konventionell buss. Men nu har Norge satt en fullstor, autonom buss i linjetrafik i Stavanger, skriver Bussmagasinet.

Den drygt åtta meter långa elbussen är tillverkad av turkiska Karsan och har 21 säten med plats för 50 personer. Under två ska den serva stadens centrum. Fordonet övervakas och har värdar ombord vilket sköts av Vy, den lokala leverantör som är operatör för bussarna.

Karsan-buss har kört autonomt i stadskärnan

Det hela har föregåtts av två års tester där en buss från Karsan har kört autonomt i stadskärnan med en säkerhetsförare ombord. Den var utrustad med ai och sensorteknik från Adastec samt övervakningsteknik från den norska startupen Applied Autonomy.

Enligt Railly News erbjuder nu bussmodellen Karsan Otonom E-Atak en nivå 4-automation, vilket innebär att fordonet i princip kan köra på egen hand men bara inom ett visst område. Hastigheten i självkörande läge begränsas till 50 km/h, både dag som natt.  

Enligt Forbes har Spanien tidigare testat autonoma bussar på allmän väg, men Norge är först i Europa med att introducera lösningen i kollektivtrafiken.