Bugatti först att nå magisk gräns – är snabbast i världen

2019-09-03 15:19  

Ett nytt rekord och en hastighet som ingen vettig människa någonsin kommer upp i. Bugatti kan nu åter titulera sig som leverantör av världens snabbaste produktionsbil. Det då en Chiron nådde hastigheten 490,5 km/h.

Under 2000-talet har en toppstrid utspelat sig i bilvärlden. Och det har inte handlat om världsdominans eller flest antal sålda bilar – utan om topphastighet. Bland kombattanterna har de främsta varit franskättade, numera VW-ägda, Bugatti – samt Ängelholmsbaserade Koenigsegg. De har bollat världsrekordet mellan sig och fram till i måndags var fartrekordet svenskt.

Men nu har Bugatti meddelat att de höjt ribban rejält. För förutom att en Chiron (något modifierad) slagit ett nytt topphastighetsrekord – deras bil bröt även den inom bilvärlden magiska 300 mph-gränsen. Det nya rekordet, som gör Bugatti Chiron till världens snabbaste bil i serieproduktion, lyder 304,773 mph – eller motsvarande 490,45 km/h.

Den overkligt snabba färden revs av på VW-gruppens testbana Ehra Lessien, men utöver det är tillverkaren väldigt svävande kring detaljerna.

Läs mer: Koenigsegg om nya superbilen Jesko: ”Nu ser den snygg ut”

Det man nämner är att smärre justeringar gjordes för att nå rekordhastigheten. Detta inkluderar en säkerhetsbur, vissa aerodynamiska förändringar samt en förlängning av sjunde växeln. Det samt att bilen tilldelats ytterligare 100 hästkrafter jämfört med standardversionen. I ett uttalande säger Stephan WInkelmann, chef för Bugatti, att de återigen har gett sig in på områden där ingen varit förut.

– Aldrig tidigare har en serietillverkare nått så här hög hastighet. Vårt mål var att bli första märke någonsin att nå den magiska 300 mph-gränsen.

Det här står lite i kontrast till att samma Winkelmann tidigare sagt att man inte var intresserad av att försöka slå Koenigsegg. Men nu när Bugatti återigen är titelmästare, så drar man sig ur racet.

– Det här var sista gången, vi var först med att nå den här otroliga milstolpen och vi har visat flertalet gånger att vi bygger de snabbaste bilarna i världen. I framtiden kommer vi fokusera på andra områden, säger Stephan Winkelmann.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt