Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta

2020-06-30 16:31  

Bring har tecknat avtal med svenska uppstickaren Volta. Den 16 ton tunga lastbilen kommer att börja rulla på gatorna nästa år.

Volta Trucks bygger den batterielektriska ellastbilen Zero, anpassad för distribution i storstäder. Företaget grundades så sent som i fjol av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen. Fokus ligger framför allt på utveckling av hytten. Den har placerats lågt för att föraren lättare ska upptäcka oskyddade trafikanter, till exempel cyklister i närheten av fordonet.

Nu har lastbilstillverkaren tecknat avtal med distributionsfirman Bring gällande utprovning av lastbilen i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Testerna kommer att påbörjas första kvartalet 2021.

– Att bli den första pilotanvändaren för Volta Trucks i Skandinavien sänder ett tydligt budskap om vår hållbarhetsintention och vi ser fram emot ett gott samarbete kring att utveckla framtidens utsläppsfria lastbil, säger Per Öhagen, chef för e-handel och logistik på Bring, i ett uttalande.

Körbart fordon ska presenteras

Carl-Magnus Norden på Volta Trucks konstaterar att avtalet med Bring utgör en del av företagets andra steg i utvecklingen, som handlar om att få ut 12–15 testbilar till pilotkunder. Det första steget handlar om att få fram en körbar demonstrator. Målet är att presentera denna i Stockholm i slutet av sommaren. Sista steget är serieproduktion och uthyrning ("Truck-as-a-service").

Läs mer: Einrides hyttlösa lastbil ska köra varor åt läskjätten

I avtalet med Bring utgår därför ingen ersättning – men en förhoppning om framtida beställningar. Framöver kan den modellen dock komma att ändras, enligt Carl-Magnus Norden.

– Det här handlar om feedback från kunderna, och början på ett förhoppningsvis långsiktigt samarbete, säger han till Ny Teknik.

Testar ellastbilen 4–8 veckor

Pilotkunder som Bring kommer att testa lastbilarna i mellan fyra och åtta veckor. För Brings del handlar det förmodligen om ett eller två fordon. Totalt tror att Carl-Magnus Norden att cirka fyra testfordon hamnar i nordiska städer och resterande i större metropoler som Paris och London.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt