Volta Trucks bygger den batterielektriska ellastbilen Zero, anpassad för distribution i storstäder. Företaget grundades så sent som i fjol av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen. Fokus ligger framför allt på utveckling av hytten. Den har placerats lågt för att föraren lättare ska upptäcka oskyddade trafikanter, till exempel cyklister i närheten av fordonet.
Nu har lastbilstillverkaren tecknat avtal med distributionsfirman Bring gällande utprovning av lastbilen i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Testerna kommer att påbörjas första kvartalet 2021.
– Att bli den första pilotanvändaren för Volta Trucks i Skandinavien sänder ett tydligt budskap om vår hållbarhetsintention och vi ser fram emot ett gott samarbete kring att utveckla framtidens utsläppsfria lastbil, säger Per Öhagen, chef för e-handel och logistik på Bring, i ett uttalande.
Körbart fordon ska presenteras
Carl-Magnus Norden på Volta Trucks konstaterar att avtalet med Bring utgör en del av företagets andra steg i utvecklingen, som handlar om att få ut 12–15 testbilar till pilotkunder. Det första steget handlar om att få fram en körbar demonstrator. Målet är att presentera denna i Stockholm i slutet av sommaren. Sista steget är serieproduktion och uthyrning ("Truck-as-a-service").
I avtalet med Bring utgår därför ingen ersättning – men en förhoppning om framtida beställningar. Framöver kan den modellen dock komma att ändras, enligt Carl-Magnus Norden.
– Det här handlar om feedback från kunderna, och början på ett förhoppningsvis långsiktigt samarbete, säger han till Ny Teknik.
Testar ellastbilen 4–8 veckor
Pilotkunder som Bring kommer att testa lastbilarna i mellan fyra och åtta veckor. För Brings del handlar det förmodligen om ett eller två fordon. Totalt tror att Carl-Magnus Norden att cirka fyra testfordon hamnar i nordiska städer och resterande i större metropoler som Paris och London.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.