BMW fick noll poäng i säkerhetstest

2019-02-28 07:45  
Här testas BMW-bilen. Foto: IIHS / Youtube

IIHS utvärdering av fotgängarskydd blev pinsamt för BMW. Deras X1-modell presterade så dåligt att systemet inte ens får ett omdöme. Bilen körde över testdockan utan att bromsa.

Autobroms (AEB) är en säkerhetsteknik som räddar liv, och på kort tid har systemet gått från att vara något för toppmodeller – till att finnas i allt fler bilar. Tidigare i år röstade man inom EU för att göra system som kan känna av och bromsa för fotgängare och cyklister till ett standardkrav.

Men hur bra är systemen, och presterar alla likadant?

Just detta ville amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ta reda på, och man utvärderade elva olika kompakta crossovers. Själva testet var uppdelat i tre olika delmoment, samtliga hämtade från verkliga scenarion där fotgängare skadas i trafiken.

Fyra bilar fick högsta betyg

Det första var en situation då en fotgängare snabbt korsar gatan framför en bil. Nästa testade om bilen klarar av att bromsa för ett barn som springer ut bakom ett par parkerade bilar. Det sista provet innehöll en fotgängare som går i vägrenen i samma riktning som bilen färdas i.

De två första testerna körs i hastigheterna 19 km/h samt 40 km/h – och det tredje körs i 40km/h samt 69 km/h.

Läs mer: Ingenlath avslöjar – så ska Polestar 2 konkurrera med Tesla

Och redan från första början var det chockerande att se hur olika systemen presterade. Av de elva fick fyra, Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota Rav4 samt Volvo XC49, högsta betyg. Fem fick omdömet ”Advanced”, en fick ”Basic”. Men BMW X1 presterade så dåligt att man inte ens gav modellen ett betyg för systemet – detta då den körde på krockdockan i varenda test. I scenariot där fotgängaren befann sig i vägrenen så upptäckte inte ens systemet att det fanns någon där – och körde över dockan utan att bromsa. Se klippet nedan.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt