Fordon

Billiga segelfartyget ska tjäna mer per container

Sailcargo bygger nu segelfartyget Celiba. Foto: Sailcargo

Sailcargo vill erbjuda transporter till sjöss med nollutsläpp. Nu bygger bolaget segelfartyget Celiba. De hävdar att träskeppet kommer vara mer lönsam per container än traditionella fartyg.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Vad kan vara grönare än att transportera gods med vinden? Sailcargo har satt sina förhoppningar till att miljömedvetna kunder är villiga att vänta lite längre på sina varor. Bolaget kommer att frakta dem ombord på det 45 meter långa träfartyget Celiba, och all energi som används under resan ska vara förnybar. Utöver seglen har skeppet en elmotor, från Sigma Plus Associaties, som driver två ställbara propellrar. Litiumjonbatteriet laddas med solpaneler på däck och av fartygets rörelseenergi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här